درخواست شورای امنیت از ایروان و باکو برای آتش‌بس

درخواست شورای امنیت از ایروان و باکو برای آتش‌بس
پنج‌شنبه 24 شهريور 1401 - 03:57

اعضای شورای امنیت در جلسه‌ای که به درخواست فرانسه برگزار شد، از جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواستند هرچه سریعتر به درگیری‌ها پایان داده و آتش‌بس برقرار کنند.

العالم - آسیا

بعد از دو روز درگیری نظامی بین نیروهای ارمنستانی و جمهوری آذربایجان و همچنین نقض آتش‌بس از سوی باکو، شورای امنیت خواستار توقف سریع خشونت‌ها شد.

شورای امنیت سازمان ملل شامگاه چهارشنبه در جلسه‌ای اضطراری که به درخواست فرانسه برای بررسی درگیری‌های شدید دو روز اخیر بین دو کشور مذکور برگزار کرد، از هر دو طرف خواست فوراً آتش‌بس برقرار کنند.

به نوشته وبگاه ریانووستی، «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل خبر داد اعضای شورای امنیت در این نشست خواستار آتش‌بس سریع بین ایروان و باکو شدند.

نبنزیا درباره روند نشست شورای امنیت به خبرنگاران گفت: «همه اعضا به اتفاق آرا به نفع آتش‌بس زودهنگام و پایان بحران از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک صحبت کردند. بیانیه‌ای در دست بررسی است و کارشناسان در حال نهایی کردن آن هستند».

طبق این گزارش، وی توضیح داد روسیه تاکید دارد که این بیانیه شورای امنیت لزوماً باید به توافقات سه‌جانبه رؤسای جمهور روسیه، ارمنستان و آذربایجان در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ اشاره کند که مبنای عادی‌سازی روابط دو کشور قرار گرفت».

به نوشته ریانووستی، این دیپلمات روس همچنین افزود: «ما طی این نشست درباره اقداماتی که روسیه چه به صورت فردی و چه از طریق سازمان پیمان امنیت جمعی برای آرام کردن اوضاع و دستیابی به آتش بس انجام داده صحبت کردیم».

پیش از این، وزارت خارجه روسیه با اشاره به تلاش‌های این کشور برای برقراری صلح و آشتی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، اما گفت که ایروان و باکو تازه در ابتدای راه طولانی مصالحه قرار دارند.

بامداد سه‌شنبه بود که درگیری‌های شدیدی بین نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان رخ داد که به گفته وزارتخانه‌های دفاع دو طرف، چند نقطه در مرز شاهد تیراندازی و تبادل آتش بود. روز بعد، جمهوری آذربایجان خبر داد که در تبادل آتش اخیر با ارمنستان، ۵۰ نفر از نظامیان این کشور کشته شده‌اند.

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان نیز شامگاه چهارشنبه به نمایندگان پارلمان این کشور گفت که در نتیجه حملات نیروهای جمهوری آذربایجان، شمار کشته‌های ارمنستانی به ۱۰۵ نفر رسیده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها