آغاز خروج نیروهای آمریکایی از جزایر تیران و صنافیر

آغاز خروج نیروهای آمریکایی از جزایر تیران و صنافیر
پنج‌شنبه 24 شهريور 1401 - 13:46

به گزارش العربی الجدید منابع دیپلماتیک آمریکایی در قاهره فاش کردند که نیروهای آمریکایی مستقر در جزایر تیران و صنافیر که حاکمیت آنها مطابق توافقنامه 2016 از مصر به عربستان سعودی منتقل شده است، به طور رسمی خروج از این جزایر را آغاز کردند.

العالم - مصر

در اواسط جولای گذشته، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه سفر خود به عربستان سعودی اعلام کرد که نیروهای حافظ صلح آمریکا مستقر در تیران و صنافیر این دو جزیره را ترک خواهند کرد.

به گفته منابع آمریکایی، سفر اخیر مایکل اریک کورلا، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) به مصر و دیدار وی با رهبران ارشد نظامی مصر به رهبری محمد زکی وزیر دفاع و اسامه عسکر، رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور، مجموعه ای از پرونده ها، به ویژه «آغاز مراحل خروج نیروهای صلح به رهبری ایالات متحده از تیران و صنافیر»مورد بررسی قرار گرفت.

این منابع اشاره کردند که کورلا از کانال سوئز و تنگه تیران بازدید کرد و منطقه را برای اطلاع از جزئیات وضعیت آن بررسی کرد.

بر اساس توافقنامه کمپ دیوید، نیروهای آمریکا بیش از 40 سال است که در این دو جزیره مستقر شده اند.

به عنوان بخشی از توافقنامه صلح امضا شده بین مصر و رژیم صهیونیستی، در سال 1979، مصر موافقت کرد که ناظران چند ملیتی به رهبری ایالات متحده را خلع سلاح کند اما همچنان به آنها اجازه حضور و گشت زنی در جزایر بدهد.

بنابراین انتقال جزایر به عربستان مستلزم پذیرش از سوی رژیم صهیونیستی است.

پربیننده ترین خبرها