نجیب میقاتی: تا تشکیل دولت جدید کاخ ریاست جمهوری را ترک نخواهم کرد

نجیب میقاتی: تا تشکیل دولت جدید کاخ ریاست جمهوری را ترک نخواهم کرد
پنج‌شنبه 24 شهريور 1401 - 18:28

نجیب میقاتی نخست وزیر دولت موقت لبنان پس از دیدار با میشل عون رئیس‌جمهور در کاخ ریاست جمهوری لبنان گفت: دیداربا رییس جمهور ، نه چند دقیقه بلکه حدود نیم ساعت به طول انجامید و پس از بازگشت از خارج از کشور دوباره به دیدار رئیس‌جمهور خواهم رفت وتا تشکیل دولت جدید از کاخ خارج نخواهم شد.

العالم ـ لبنان

به گزارش " روسیاالیوم" پس از انتخابات پارلمانی در اردیبهشت ماه گذشته ، پارلمان جدید ، میقاتی را مامور تشکیل دولت جدید کرد ولی این روند همچنان با موانعی مواجه است.

لبنان هم اکنون با بحران عدم تشکیل دولت جدید روبرو است و رایزنی ها برای انتخاب نامزدهای تصدی پست های وزارتی تاکنون در سایه اختلاف نظر میقاتی و میشل عون راه به جایی نبرده است. از این رو، همچنان دولت موقت برای پیشبرد امور لبنان به ریاست میقاتی به کار خود ادامه می دهد. این در حالی است که روز ۳۱ اکتبر آینده (نهم آبان) نیز دوره ریاست جمهوری کنونی میشل عون پایان می یابد و عملا اگر تا آن زمان توافق بر سر رئیس جمهور جدید صورت نگیرد، خلاء قدرت در این نهاد ایجاد خواهد شد.

این امر بحران سیاسی لبنان را پیچیده تر خواهد کرد، زیرا در آن صورت، اختیارات نهاد ریاست جمهوری به دولت پیشبرد امور لبنان منتقل خواهد شد که عملا یک دولت برخوردار از صلاحیت کامل نیست و مطابق قانون باید تا زمان انتخاب دولت جدید صرفا به امور عادی رسیدگی کند و قدرت تصمیم گیری درباره مسائل مهم و سرنوشت ساز را ندارد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور لبنان درخصوص "وجود توطئه ای شبیه به کودتا علیه نظام سیاسی" این کشور در آخرین روزهای دوره ریاست جمهوری خود ابراز نگرانی و از برخی دولت های عربی به خاطر ادامه رویکرد غیرسازنده علیه کشورش به شدت انتقاد کرده است.

پیش از این معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره تشکیل دولت این کشور گفته بود: حزب‌الله از تشکیل دولت حمایت می‌کند، حتی اگر عمرش یک یا دو هفته باشد. متقاعد کننده است که تشکیل دولت بسیار بهتر از وضعیتی است که ما در آن قرار داریم.

وی ابراز امیدواری کرد که این امر به موقع آغاز شود تا اقدامات دیگر برای نجات و فعالیت در این زمینه انجام شود.

شیخ نعیم قاسم در خصوص انتخاب رئیس جمهوری لبنان نیز گفته بود: برای انتخاب رئیس‌جمهور باید میان اکثر افراد حاضر در صحنه وجوه مشترک ببینیم و گروه‌های مختلف از او راضی باشند.

پربیننده ترین خبرها