چین، قرقیزستان و ازبکستان توافقنامه‌ همکاری ریلی امضا کردند

چین، قرقیزستان و ازبکستان توافقنامه‌ همکاری ریلی امضا کردند
پنج‌شنبه 24 شهريور 1401 - 19:37

مقامات چین، قرقیزستان و ازبکستان توافقنامه‌ ریلی در حاشیه بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سمرقند ازبکستان امضا کردند.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش پایگاه خبری اوراسیا نت، این قرارداد همکاری امروز (پنجشنبه) با هدف ساخت خط آهنی که این سه کشور را به هم متصل می کند، امضا شده است.

بر اساس این گزارش، در صورت ساخت این خط آهن، مسیر اتصال این کشورها به اروپا کوتاه تر خواهد شد.

اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای روزهای ۲۴ و ۲۵ شهریور ماه جاری به میزبانی شهر سمرقند ازبکستان و با حضور سران کشورهای عضو و ناظر برگزار می شود و با امضا شدن یادداشت تعهد ایران برای پیوستن به اعضای اصلی این سازمان منطقه ای، جمهوری اسلامی ایران یک گام بزرگ دیگر به پیوستن به جمع اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای نزدیک تر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، سازمان همکاری شانگهای در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ (۲۵ خرداد ۱۳۸۰) در شانگهای توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد و هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، فدراسیون روسیه، تاجیکستان و ازبکستان هشت کشور این سازمان اقتصادی منطقه ای شانگهای هستند.

افغانستان، بلاروس، جمهوری اسلامی ایران و مغولستان هم در سازمان همکاری شانگهای دارای وضعیت ناظر و شش کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان، پادشاهی کامبوج، جمهوری دموکراتیک فدرال نپال، ترکیه و سریلانکا شرکای گفت‌وگوی این سازمان همکاری شانگهای به شمار می‌روند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها