مقام‌های اطلاعاتی ترکیه و سوریه با هم دیدار کردند

مقام‌های اطلاعاتی ترکیه و سوریه با هم دیدار کردند
جمعه 25 شهريور 1401 - 05:02

خبرگزاری رویترز پنجشنبه شب در گزارشی مدعی شد که رؤسای سازمان‌های اطلاعاتی ترکیه و سوریه با هم در دمشق دیدار و گفت وگو کردند.

العالم - سوریه

به گزارش رویترز، چهار منبع گفتند که رئیس اطلاعات ترکیه طی چند هفته گذشته جلسات متعددی با همتای سوری خود در دمشق برگزار کرده است که نشانه تلاش روسیه برای تشویق دو طرف برای بهبود روابط است.

یک منبع منطقه‌ای نزدیک به دمشق به رویترز گفت که «هاکان فیدان» رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه و «علی مملوک» رئیس اطلاعات سوریه هفته گذشته در پایتخت سوریه دیدار کردند.

به ادعای رویترز از قول دو مقام ترکیه‌ای و یک منبع منطقه‌ای، این تماس‌ها نشان دهنده تغییر سیاست روسیه است؛ زیرا مسکو خود را برای درگیری طولانی در اوکراین آماده می‌کند و به دنبال حفظ موقعیت خود در سوریه است.

بر اساس این گزارش و به نقل از یک مقام ارشد و یک منبع امنیتی ترکیه، فیدان و مملوک در این دیدارها چگونگی دیدار وزرای خارجه دو کشور را ارزیابی کردند.

پیش تر نیز خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از منابعی گزارش داده بود که ترکیه برای گروه موسوم به ائتلاف معارضان سوریه ضرب الاجلی برای خروج از خاک این کشور تعیین کرده است.

منابع خبری نیز فاش کرده بودند که رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه و رئیس دفتر امنیت ملی سوریه زیر نظر روسیه در مسکو با یکدیگر دیدار کرده‌اند؛ امری که منابع ترکیه‌ای آن را طبیعی و در راستای امکان ترمیم روابط دو طرف توصیف می‌کنند.

طرف سوری در این دیدار خواهان تعیین جدولی زمانی برای عقب نشینی نظامیان ترکیه از سوریه، احترام به حق حاکمیت سوریه، توقف حمایت از گروهک جدایی ‌طلب و کنترل دگر باره سوریه بر گذرگاه مرزی "باب الهوی" واقع در مرز استان ادلب سوریه با ترکیه و نیز کنترل دوباره دمشق بر منطقه ادلبِ تحت کنترل گروه‌های مسلح مورد حمایت آنکارا به همراه بازگشایی جاده مهم "M۴" شده است که دریای مدیترانه را به منطقه مرزی عراق مرتبط می‌کند.

در این دیدار مطالبات دیگر سوریه نظیر کمک به این کشور برای دور زدن تحریم‌های غرب و بازگشت این کشور به اتحادیه عرب و کمک به روند بازسازی سوریه و کنترل دوباره دمشق بر منابع نفتی و گازی خود در منطقه شرق فرات نیز مطرح شده است.

در همین رابطه وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه گفت وگوهایی میان دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه و سوریه درحال برگزاری است، تصریح کرد که کشورش پیش شرطی برای گفت وگو با دمشق ندارد.

پیش از این «عمر رحمون» عضو هیات آشتی ملی سوریه در سخنانی با اشاره به اظهارات و اخبار منتشر شده اخیر مبنی بر احتمال از سرگیری روابط دیپلماتیک میان آنکارا و دمشق گفت که مزدوران و معارضان تحت امر ترکیه در سوریه در نهایت سرنوشتی مشابه مخالفان سعودی و مصری پس از تغییر موضع آنکارا در قبال روابط با ریاض و قاهره خواهند داشت.

بر اساس این گزارش، با آغاز بحران سوریه در اسفندماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱) و تبدیل آن به جنگی بین المللی، ترکیه، آمریکا، عربستان، فرانسه و انگلیس عملا در کنار تروریست‌ها قرار گرفتند و پشتیبانی و لجستیک آنها در طول این سال‌ها مستقیما به عهده آنکارا بود، اما با گذشت بیش از ۱۱ سال از بحران سوریه و شکست اکثر گروه‌های تروریستی و تغییر معادلات این جنگ به نفع دمشق، تمامی حامیان تروریست‌ها متوجه شدند که حکومت دمشق به این راحتی‌ها شکست نمی‌خورد و آنها باید روش و فکر خود را تغییر دهند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها