تلاش اردوغان برای تحکیم روابط مالی با روسیه

تلاش اردوغان برای تحکیم روابط مالی با روسیه
شنبه 26 شهريور 1401 - 06:45

خبرگزاری بلومبرگ آمریکا جمعه شب در گزارشی به روابط مالی آنکارا و مسکو پرداخت و در این باره نوشت: رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه تلاش میکند تا روابط مالی خود با روسیه را به صورت گسترده تقویت کند.

العالم - ترکیه

این خبرگزاری به نقل از شماری از مقامات ترکیه که به نامشان هیچ اشاره‌ای نکرد، آورده است: این درست زمانی است که اردوغان درصدد است تا پیش از انتخابات سال آینده میلادی، اقتصاد متزلزل ترکیه را به ثبات برساند.

این گزارش می افزاید: از بین اهدافی که اردوغان دنبال میکند، کاهش قیمت‌ها و پرداخت واردات انرژی روسیه به لیر است.

براساس برآوردها، هزینه گاز وارداتی ترکیه در سال جاری میلادی به ۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید و روسیه بزرگ‌ترین منبع برای این انرژی برای دولت ترکیه به شمار می رود.

بلومبرگ افزود: برخی اعتبارات از روسیه به ترکیه سرازیر می شود که از آن جمله می توان به ۵ میلیارد دلار از شرکت روس اتم به حساب شرکت وابسته به آن در ترکیه اشاره کرد که در حال ساخت یک نیروگاه هسته‌ای در ترکیه است، این اقدام موجب تقویت ذخایر ارزی ترکیه می شود.

براساس این گزارش، ترکیه در پایان سال جاری میلادی ۴۷ میلیارد دلار کسری خواهد داشت و همچنین بی ارزش شدن ارزش پول آن نیز موجب می شود که بازپرداخت وامهای این کشور نیز پرهزینه تر شود.

بلومبرگ در پایان نوشت: همچنین افزایش قیمت جهانی انرژی نیز به یک بار اضافی بر ترکیه بدل خواهد شد.

گزارش بلومبرگ یک ماه پس از آن بیان می شود که الکساندر نوآک، معاون نخست وزیر روسیه پس از گفت و گوهای روسای جمهور روسیه و ترکیه که مردادماه صورت گرفت گفت: آنها صادرات گاز به ترکیه را مورد بررسی قرار دادند و موافقت کردند که بخشی از پول آن به روبل پرداخت شود.

شبکه تلویزیونی «تی‌آرتی» امروز گزارش داد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفته است که در دیدار با همتای روس خود، به توافقی برای استفاده از روبل در تجارت دوجانبه دست یافتند.

نوآک توضیح داد: روسیه و ترکیه به تدریج پرداخت به ارزهای ملی خود را اعلام خواهند کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها