دیدار رئیس سازمان اطلاعات ترکیه با همتای سوری در دمشق+ ویدئو

شنبه 26 شهريور 1401 - 22:43

نشست‌های امنیتی رئیس سازمان اطلاعات ترکیه با همتای سوری‌اش در دمشق با هدف آنچه ذوب کردن یخ روابط میان دو کشور خوانده شده، بازتاب عقب‌گرد ترکیه از موضع خود درخصوص تعامل با سوریه است.

العالم- سوریه

این دیدارها تاییدی بر این امر است که ترکیه از موضع خود که بر سرنگونی نظام دمشق تأکید می‌کرد، عقب‌نشینی کرده و به حل سیاسی بحران متمایل شده است.

"بشیر آجلان"سیاستمدار ترک و از رهبران حزب "عدالت و توسعه" گفت: همگرایی میان ترکیه و سوریه در دوره اخیر، یکی از مهم‌ترین پرونده‌های دیپلماتیک دولت آنکارا است؛ پرونده‌ای که برای ثبات منطقه، باید هرچه سریع‌تر حل و فصل شود، زیرا بعد از بحران سوریه، این دو کشور از مهم‌ترین کشورهای زیان دیده در منطقه شده‌اند.

سیاست ترکیه برای ایجاد همگرایی با سوریه، با اقبال مردمی همراه شده است؛ نتایج نظرسنجی موسسه‌ آراد در ترکیه نشان داد که 64.3 درصد از شهروندان ترکیه از نزدیکی بین آنکارا و دمشق و احیای روابط دوجانبه حمایت می‌کنند.

"اصلان بیلجی" روزنامه‌نگار ترکیه‌ای معتقد است که دولت ترکیه برای احیای روابط با سوریه خیز برخواهد داشت.

پیشتر "مولود چاووش اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه گفته بود که سازمان‌های اطلاعاتی ترکیه و سوریه با یکدیگر در ارتباط هستند.

وی همچنین گفته بود باید دولت قدرتمندی وجود داشته باشد که از تجزیه سوریه جلوگیری کند و اراده‌ای که بتواند کنترل همه اراضی را به دست گیرد و این مسئله، جز از طریق اتحاد میسر نیست.

این اظهارات با مخالفت شدید معارضان در سوریه همراه شد تا جایی که گروه‌های معارض مستقر در شمال سوریه پرچم ترکیه را به آتش کشیدند و در شهرهای شمالی سوریه علیه ترکیه تظاهرات کردند.

پربیننده ترین خبرها