آمار قربانیان درگیری در پی تشدید درگیری‌ها بر سر اختلاف مرزی میان تاجیکستان و قرقیزستان

آمار قربانیان درگیری در پی تشدید درگیری‌ها بر سر اختلاف مرزی میان تاجیکستان و قرقیزستان
يکشنبه 27 شهريور 1401 - 09:47

وزارت بهداشت قرقیزستان گزارش داد که در نتیجه درگیری در مرز این کشور و تاجیکستان تا این لحظه 36 نفر کشته و 129 تن دیگر زخمی شدند.

العالم - آسیا

درگیری‌های مسلحانه میان تاجیکستان و قرقیزستان که هر دو کشور آن را «شدید» توصیف کردند و روز جمعه، ۲۵ شهریور، در مرزهای مشترک رخ داد، تاکنون 36 کشته و 129 زخمی برجای گذاشته است.

مقامات قرقیزستان اعلام کرده‌اند، علیرغم توافق آتش‌بسی که میان این کشور و تاجیکستان برقرار است، "درگیری‌های شدیدی" در نوار مزری دو کشور روی داده‌ است.

گزارش‌هایی از تلاش فوری برای خاتمه دادن به حملات متقابل مرزی در طول روز جمعه منتشر شد، اما تبادل آتش کماکان در ساعات شامگاهی ادامه یافت.

در پی دیدار فرماندهان گارد مرزی دو کشور در نیمه شب، توافق شد که یک گروه نظارتی مشترک تشکیل شود اما هنوز معلوم نیست که این توافق چه زمانی عملی خواهد شد.

این درگیری‌ها که ناشی از اختلافات مرزی چندین ساله است، اکنون بالا گرفته است.

هر دو کشور قرقیزستان و تاجیکستان طرف مقابل را مسئول بالا گرفتن وخامت اوضاع می‌دانند.

گارد مرزی قرقیزستان در بیانیه‌ای گفته است که نیروهایش به «دفع حملات» صورت گرفته از سوی تاجیکستان اقدام کردند. این کشور افزوده که حملات تاجیکستان هزاران مرزنشین را نیز وادار به تخلیه محل زندگی خود کرد.

در مقابل، یک پورتال خبری دولت تاجیکستان به نقل از گارد مرزی این کشور، قرقیزستان را متهم کرد که نیروهای مرزی خود را به طرز تحریک‌آمیزی افزایش داده و آن‌ها به «سه روستا» در مرز آتشباری کرده‌اند.

معضلات مرزی منطقه آسیای مرکزی میراث به جای مانده از دوران شوروی است، که در آن زمان، مسکو مناطق را بین قومیت‌هایی تقسیم می‌کرد که سرزمین محل زندگی‌شان اقوام متعدد دیگر را در خود جای داده بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها