روسیه و چین دوشنبه رایزنی‌های امنیتی دارند

روسیه و چین دوشنبه رایزنی‌های امنیتی دارند
يکشنبه 27 شهريور 1401 - 12:25

نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه فردا برای انجام رایزنی‌های امنیتی به چین سفر می‌کند.

العالم - آسیا

وزارت خارجه چین روز یک‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «نیکلای پاتروشف»، دبیر شورای امنیت ملی روسیه به چین سفر خواهد کرد.

این بیانیه را وب‌سایت وزارت خارجه چین منتشر کرده است. در این بیانیه آمده که پاتروشف در سفر دو روزه خود در هفدهمین دور رایزنی‌های امنیتی و راهبردی روسیه و چین و همچنین هفتمین نشست همکاری‌های امنیتی نیروهای نظامی چین-روسیه شرکت خواهد کرد.

این نشست‌ها پس از دیدار حضوری روز پنج‌شنبه رؤسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقندِ ازبکستان انجام می‌شود. این نخستین دیدار ولادیمیر پوتین و شی‌جین پینگ، پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین بود.

«لی ژانشو»، رئیس پارلمان چین (کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین) که هفته پیش به مسکو سفر کرد، در دیدار با رؤسای فراکسیون‌های دومای دولتی روسیه تأکید کرد چین کاملاً همه اقدامات روسیه در اوکراین برای محافظت از منافعش را درک و از این اقدامات حمایت می‌کند.

چین و روسیه در سالهای اخیر تحت دکترین اتحاد در برابر غرب به هم نزدیک شده‌اند. چین تا پیش از این، عملیات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم نکرده و آشکارا نیز حمایت نکرده بود و در عین حال تلاش کرده روابط خود را با مسکو تقویت کند. همکاری چین و روسیه نه تنها در زمینه نظامی و امنیتی بلکه در قلمروهایی نظیر اقتصاد، سیاست، دیپلماسی، فرهنگ، علم و فناوری و بهداشت عمومی بسیار انعطاف پذیر و جامع و در پاره‌ای موارد بسیار متمرکز است.

رئیس جمهور روسیه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) در نطقی تلویزیونی اعلام کرد که در واکنش به درخواست جمهوری‌های دونباس در شرق اوکراین و همچنین به منظور «نازی‌زدایی و غیرنظامی‌کردن اوکراین»، فرمان آغاز «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین را صادر می‌کند تا از مردمی که هشت سال مورد سوءاستفاده و نسل‌کشی رژیم کی‌یِف بوده‌اند، حفاظت کند و اوکراین از وجود «نئونازی‌ها» پاکسازی شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها