سفر ویژه اردوغان به قره باغ کوهستانی

سفر ویژه اردوغان به قره باغ کوهستانی
يکشنبه 27 شهريور 1401 - 17:40

رئیس جمهور ترکیه قصد دارد همراه رئیس جمهوری آذربایجان در مراسم افتتاح فرودگاهی در قره باغ حضور یابد.

العالم - ترکیه

رسانه‌ها از سفر آتی رئیس جمهور ترکیه به قره باغ کوهستانی برای افتتاح یک فرودگاه در این منطقه در بحبوحه تنش ارمنستان با جمهوری آذربایجان خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» به نقل از خبرگزاری «آناتولی»، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده که به همراه «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در ۲۰ اکتبر (پنجشنبه ۲۸ مهر) در مراسم افتتاح «فرودگاه زنگلان» در قره باغ کوهستانی شرکت خواهد کرد.

اردوغان گفت: «الهام علی‌اف از ما خواسته تا تاریخ بازدید را مشخص کنیم. پس از افتتاح فرودگاه زنگلان، به شهر "جبرئیل" در جمهوری آذربایجان خواهیم رفت و در آنجا مراسم رسمی برگزار خواهد شد. توافق مربوطه انجام شده است.»

این سفر در حالی انجام خواهد شد که باکو و ایروان در دور تازه درگیری‌ها متحمل خساراتی شدند و مقام‌های ترکیه‌ای بارها از حمایت از باکو خبر دادند.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه و «ذاکر حسن اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان پنجشنبه گذشته در دیدار با هم آخرین تحولات منطقه در قفقاز جنوبی به ویژه دور تازه درگیری‌ها بین باکو و ایروان را بررسی کردند.

حلوصی آکار در این دیدار گفت که ترکیه همچنان قاطعانه در کنار جمهوری آذربایجان خواهد ایستاد. وی با تاکید بر اینکه جمهوری آذربایجان و ترکیه «یک ملت و دو کشور» هستند برای نظامیان کشته شده رحمت الهی و برای مجروحان شفای عاجل را خواستار شد

سخنگوی دولت ترکیه نیز به تازگی در واکنش به دور تازه درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، آن را نگران کننده خواند.

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز در توییتی نوشت: «درگیری‌ها در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان نگران کننده است. با توجه به ادامه مذاکرات، ارمنستان باید از اقدامات تحریک آمیز خودداری کند. صلح و ثبات تنها بر اساس تمامیت ارضی و حقوق مشروع آذربایجان قابل دستیابی است. ترکیه در کنار آذربایجان است.»

ترکیه و ارمنستان نیز خود دارای اختلافات دیرینه هستند و هرچند که اخیرا گام‌های تنش زا برداشته شده ولی اینگونه تحرکات تردید‌هایی را در بهبود روابط این دو کشور ایجاد می‌کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها