امارات از عادی سازی هیچ سودی نبرده است

امارات از عادی سازی هیچ سودی نبرده است
يکشنبه 27 شهريور 1401 - 21:11

تحلیلگران سیاسی به پایگاه اینترنتی امارات لیکس گفتند که عادی سازی رابطه میان امارات و رژیم صهیونیستی هیچ سودی در سطوح تجاری، اقتصادی و سیاسی برای امارات نداشته است.

العالم – امارات

این تحلیلگران افزودند که این عادی سازی فقط باعث افزایش مخالفت مردمی با این روند شده است.

مهمترین نکات منفی عادی سازی برای امارات به این شرح است.

در سطح نظامی، روزنامه‌های اسرائیلی در ژانویه گذشته فاش کردند که سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی از فروش سامانه‌های پدافند هوایی، به ویژه «گنبد آهنین» و «فلاخن داوود» به امارات امتناع کردند و تل آویو با فروش جنگنده های اف 35 آمریکا به امارات مخالفت نمود.

در نوامبر 2021، وزارت حفظ محیط زیست صهیونیستی اعلام کرد که مجوز پروژه مشترک با امارات برای پمپاژ مستقیم نفت از خلیج فارس به اروپا از طریق بندر ایلات در دریای سرخ را صادر نمی کند.

امارات تعدادی اسرائیلی را به اتهام قاچاق مواد مخدر، توهین به قرآن کریم و سرقت دستگیر کرد.

روزنامه یدیعوت آحرنوت در ماه اوت گذشته فاش کرد که پلیس رژیم صهیونیستی دو گردشگر اماراتی را به اتهام دست داشتن در تیراندازی در تل آویو دستگیر کرد اما پس از اینکه ثابت شد در این حمله نقشی نداشته اند، آنها را آزاد نمود.

بی ثباتی سیاسی در رژیم صهیونیستی نیز تاثیری منفی بر تقویت روابط میان دو طرف داشته است.

همزمان تعداد هواداران عادی سازی با رژیم صهیونیستی در سعودی، بحرین و امارات در سال گذشته بسیار کاهش یافته است و دو سوم شهروندان این سه کشور توافقات آبراهام را مثبت نمی دانند.

عادی سازی بحث و جدل زیادی را در امارات، بحرین، سودان و مغرب درباره نقش آن در دور شدن اعراب از اصول و هویت ملی عربی شان ایجاد کرده است.

مارس 2021 روابط امارات و رژیم صهیونیستی دچار بحران شد چرا که امارات در اعتراض به تلاش‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت رژیم برای سوء استفاده از سفر به کشورهای عربی برای پیروزی در انتخابات، برنامه‌های برگزاری نشست سران عرب در ابوظبی با مقامهای رژیم صهیونیستی را لغو کرد.

در ژوئیه 2021، رسانه های عبری خبر دادند که رژیم صهیونیستی قصد تجدید نظر در توافق خط لوله با امارات برای انتقال نفت از خلیج فارس به اروپا را دارد که با واکنش تند ابوظبی مواجه شد.

در دسامبر همان سال، وزارت حفظ محیط زیست صهیونیستی، قرارداد انتقال نفت از رژیم اسرائیل به اروپا را به حالت تعلیق درآورد.

این معامله یکی از بزرگترین قراردادهایی بود که توافق عادی سازی بر اساس آن بنا شده بود.

به رغم توافق عادی سازی، این توافق بر خلاف ادعای امارات، هیچ سودی برای فلسطینیان نداشت و تندروهای صهیونیست با حمله به مسجد الاقصی، شعار مرگ بر عرب را سر دادند.

به همین دلیل رژیم صهیونیستی عادی سازی با امارات را دستاوردی تاریخی برای خود می داند، چرا که این رژیم را از انزوای منطقه ای نجات داد و کشورهای عربی دیگر را به طرف عادی سازی تشویق کرد اما امارات نه تنها سودی به دست نیاورد بلکه اقتصادش در معرض تهدید ورود بی رویه کالاهای صهیونیستی قرار دارد، کالاهایی که به خاطر عادی سازی اماراتی صهیونیستی، بازارهای کشورهای عربی را نیز درخواهد نوردید.

پربیننده ترین خبرها