تغییر اساسی در مذاکرات کردهای عراق بر سر گزینه ریاست جمهوری

يکشنبه 27 شهريور 1401 - 21:29

یک مقام کرد از تغییر اساسی در مذاکرات حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی در خصوص پست ریاست جمهوری عراق خبر داد.

العالم – عراق

وی افزود که دو طرف بر سر احیای یک تیم واحد که نه برای ریاست جمهوری بلکه برای ایجاد معادله جدید سیاسی در اقلیم کردستان عراق و درخواست حقوق مذاکره کند، توافق کرده اند.

صحنه سیاسی عراق از زمانی که طرفداران جریان صدر به پارلمان هجوم بردند و همزمان حزب دمکرات و اتحادیه میهنی کردستان درباره ریاست جمهوری به توافق نرسیدند، شاهد نقطه عطفی بسیار خطرناک است.

صبحی المندلاوی عضو حزب دموکرات کردستان به خبرنگار شبکه خبری العالم گفت: مساله ریاست جمهوری هنوز بین حزب دموکرات و اتحادیه میهنی حل نشده است، ما در آستانه توافق بودیم، اما حوادث بغداد، توافق را به تاخیر انداخت. من فکر می کنم تا زمانی که مجلس نمایندگان جلسه ای برگزار نکند، توافق ارزشی ندارد، به ویژه که در پرتو بحران سیاسی، برگزاری جلسه مجلس نیز امکان پذیر نیست.

احزاب کرد معتقدند که کردها باید به عنوان یک تیم به بغداد بروند تا درباره حقوق اقلیم کردستان عراق مذاکره کنند و پس از آن فرقی نمی ‌کند که چه کسی رئیس جمهور باشد.

محمود خوشناو عضو اتحادیه میهنی کردستان به خبرنگار شبکه خبری العالم گفت: اتحادیه خواهان آن است که یک شخصیت ملی دارای شرایط قانون اساسی رئیس جمهور شود، به نظر ما، برهم صالح ریاست جمهوری را به نهادی تبدیل کرد که لوایحی مانند پروژه احیای بین النهرین، پروژه شهدای اسپایکر و پروژه بازماندگان ایزدی و غیره را ارائه داد. بنابراین می توانیم بگوییم که برهم صالح در ریاست جمهوری موفق بود، ما روی اجماع کردها درباره وی حساب می کنیم و امیدواریم حزب دمکرات کردستان نیز از او حمایت کند، در غیر این صورت سراغ نامزدهای دیگری خواهیم رفت، همانطور که در سال 2018 اتفاق افتاد.

مذاکرات بین حزب دمکرات و اتحادیه میهنی کردستان درباره احیای یک جبهه واحد جهت تحقق حقوق بیشتر برای اقلیم کردستان و انتخاب یک نامزد واحد برای پست ریاست جمهوری عراق ادامه دارد.

پربیننده ترین خبرها