بایدن: در صورت حمله چین، از تایوان دفاع خواهیم کرد/ همه‌گیری کرونا به پایان رسیده است

بایدن: در صورت حمله چین، از تایوان دفاع خواهیم کرد/ همه‌گیری کرونا به پایان رسیده است
دوشنبه 28 شهريور 1401 - 07:36

رئیس جمهور آمریکا گفت: نیروهای آمریکایی در صورت حمله بی سابقه چین از تایوان دفاع خواهند کرد.

العالم ـ آمریکا

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، در مصاحبه با شبکه سی بی اس در پاسخ به این پرسش که آیا شما از تایوان دفاع خواهید کرد، گفت: بله اگر یک حمله بی سابقه رخ دهد.

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا منظورش این است که برخلاف اوکراین، نیروهای آمریکایی از تایوان در صورت تهاجم چین دفاع خواهند کرد؟ پاسخ داد: «بله».

بایدن همچنین گفت که او و شی جین پینگ رئیس جمهور چین با سیاست چین واحد موافق هستند و تایوان در مورد استقلال خود قضاوت می کند و ایالات متحده آنها را به استقلال تشویق نمی کند.

اظهارات جدید بایدن درحالی است که مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین پیش از این، از اقدام تنش آفرین آمریکا برای تداوم تجهیز تسلیحاتی تایوان انتقاد کرده و گفته که پکن متعهد شده به فروش ۱.۱ میلیارد دلاری تسلیحات نظامی آمریکا به تایوان پاسخ قاطعی بدهد.

این مقام ارشد چین تاکید کرده که پکن اقدامات متقابلی را برای حفاظت از حاکمیت و منافع امنیتی خود در پیش خواهد گرفت.

بایدن در ادامه افزود که هنوز برای بحث در مورد احتمال حضور مجدد وی در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا زود است.

وی به شبکه سی بی اس گفت: از نظر قانون انتخابات و برای اتخاذ چنین تصمیمی خیلی زود است.

بایدن خاطرنشان کرد که اگرچه در مورد تصمیم خود برای نامزدی مجدد در انتخابات ۲۰۲۴ صحبت کرده است، اما هنوز باید دید که آیا تصمیم قاطعانه ای برای انتخاب یک دوره دیگر در قدرت خواهد گرفت یا خیر.

بایدن همچنین بدون اشاره به مرگ روزانه حدود 400 نفر در آمریکا بر اثر ابتلا به بیماری کووید-19 گفت: «ما هنوز با کووید مشکل داریم. ما هنوز در حال انجام کارهای زیادی روی آن هستیم. اما همه‌گیری به پایان رسیده است. حتماً متوجه شده‌اید که هیچ‌کس ماسک نمی‌زند. به نظر می‌رسد همه در وضعیت خوبی هستند. بنابراین فکر می‌کنم شرایط در حال تغییر است. »
رئیس‌جمهور آمریکا که در ماه نوامبر 80 ساله می شود، به اسکات پلی، فرد مصاحبه کننده، گفت که انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور، «نیت او» است.
او افزود: «اما آیا این تصمیم قاطعانه ای است که دوباره نامزد شوم؟ باید دید. خیلی زود است.»
وی در بحث انتخابات، خود را «یک احترام‌گذار بزرگ به سرنوشت» خواند.

پربیننده ترین خبرها