شبوه یمن تحت کنترل جدایی‌طلبان/ موج ترور و وحشت در این استان

شبوه یمن تحت کنترل جدایی‌طلبان/ موج ترور و وحشت در این استان
دوشنبه 28 شهريور 1401 - 12:06

درگیری‌های اخیر در استان شبوه یمن، که در آگوست گذشته میان نیروهای دولت مستعفی از یک‌سو و “الویه العمالقه” (گردان غول‌ها) و ”دفاع شبوه”( تحت حمایت امارات) از سوی دیگر، به وقوع پیوست رویدادی غافلگیرکننده نبود بلکه در ادامه رویدادهای قبلی است که به دنبال تحولات نظامی تحت حمایت خارجی در این استان صورت گرفتند.

العالم- یمن

به گزارش العالم، امارات طی سال‌های گذشته تلاش کرده تا نیروی نظامی بزرگی داخل شبوه ایجاد کند که نیروهای نخبه شبوه آن را نمایندگی می‌کند.این نیروها که پیشتر از شهر عتق مرکز این استان بیرون شدند بعد از انتخاب عوض بن الوزیر العولقی به عنوان فرماندار شبوه، به نیروهای موسوم به دفاع شبوه تغییر نام یافتند.

در دیگر استان‌های تحت اشغال نیز، امارات نیروی نظامی مستقل از نیروهای وفادار به دولت مستعفی عبد ربه منصور هادی تشکیل داده است از جمله نخبه حضرموت و نیروهای کمربند امنیتی در عدن، ابین و لحج.

عربستان سعودی نیز به نوبه خود از ایجاد نیروی نظامی به نام «محور سبأ» با رهبری سلفی که در جنگ العمالقه و دفاع شبوه علیه ارتش دولت مستعفی در ماه اوت گذشته در شبوه شرکت داشتند، حمایت می‌کند.

ترس اهالی شبوه

بعد از پایان درگیری‌ها میان نیروهای دولت مستعفی و نیروهای شورای انتقالی، اوضاع امنیتی در شبوه وخیم شد و نیروهای العمالقه سلسله حملاتی علیه افراد منتسب به دستگاه‌های امنیتی و نیروهای ویژه و حتی نزدیکان آنها انجام می‌دادند و آنها را بازداشت می‌کردند.

در همین راستا، یک منبع محلی در شبوه به العربی الجدید از فرار نظامی‌ها خبر داد و گفت: مقامات و فعالان سیاسی هستند که از ترس امنیت شخصی خود استان شبوه را ترک کردند. و کسانی هستند که علناً از سوی دفتر فرماندار، عواد بن الوزیر العولقی تهدید شده‌اند.

موج ترورها در شبوه

پس از ترورهای زنجیره‌ای در استان شبوه و بعد از درگیری الویه العمالقه و دفاع شبوه با نیروهای دولت مستعفی، فضای عمومی در این استان تنش‌زا شده است. فعالان سیاسی خاطرنشان می‌کند که این وضعیت، آغازی برای سرکوب هرگونه حضور نظامی وابسته به دفاع شبوه و همچنین آغازی برای حذف نظامی و توانمندسازی نیروهایی است که از خارج از این استان برای جایگزین شدن به جای نیروهای حاضر می‌آیند.

در این میان، اما اخراج نیروهای دولت مستعفی و جایگزینی آنها با نیروهای غیربومی این استان، کاملا با دیدگاهی که العولقی قبل از انتصاب خود مطرح کرده بود، در تضاد است.

نبردهای اخیر در شبوه موید این است که نیروهای شورای انتقالی- تحت حمایت امارات که کنترل سیاسی و نظامی استان‌های جنوبی را در دست گرفته‌اند- مسیری متفاوت را دنبال می‌کنند. شبوه استانی غنی از نفت و گاز است که باعث شده برخی طرف‌ها به آن چشم طمع داشته باشند به‌ویژه که این استان دارای طبیعتی متنوع و ثروت طبیعی زیادی است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها