کی‌یف مدعی حمله مسکو به دومین نیروگاه هسته‌ای بزرگ اوکراین شد

کی‌یف مدعی حمله مسکو به دومین نیروگاه هسته‌ای بزرگ اوکراین شد
دوشنبه 28 شهريور 1401 - 14:34

یک شرکت دولتی اوکراین در حوزه هسته‌ای مدعی شد که روسیه به دومین نیروگاه هسته‌ای بزرگ اوکراین در جنوب کشور حمله کرده و خساراتی وارد آورده است.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت انرژواتم روز دوشنبه در بیانیه‌ای ادعا کرد که نیروهای روسیه نیروگاه هسته‌ای پیودنوکراینسک در منطقه جنوبی میکولایف را هدف قرار دادند اما راکتورهای آن آسیب ندیده و به صورت معمول کار می‌کند.

این شرکت در بیانیه خود آورده است که یک انفجار در ۳۰۰ متری راکتورها صورت گرفت و خساراتی به ساختمان‌های نیروگاه هسته‌ای وارد آورد. این حمله همچنین به یک نیروگاه برق آبی در نزدیکی محل انفجار و خطوط انتقال آسیب زده است.

مرکز ارتباطات راهبردی اوکراین روز یکشنبه در ادامه آنچه پیشروی‌های کی‌یف در شرق خوانده شده، اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین از رود اوسکیل عبور کرده و از دیروز کنترل کرانه آن را به دست گرفته است.

این رود به لحاظ راهبردی بسیار مهم است زیرا از طریق استان لوگانسک به سمت جنوب جریان دارد. سرهی گایدای استاندار لوگانسک گفت که منطقه لوگانسک درست در مجاورت است و آزادسازی آن خیلی دور نیست.

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین در همین راستا وعده داد که هیچ توقفی در مبارزه برای بازپس گیری خاک کشور وجود نخواهد داشت.

همزمان با اعلام پیشروی از سوی اوکراین، یک شبکه فنلاندی از جابه‌جایی سامانه‌های دفاع هوایی روسیه خبر داده است. شبکه رادیویی اولیس فنلاند با استناد به تصاویر ماهواره‌ای گزارش داد که مسکو تعداد زیادی از سامانه‌های ضد هوایی خود را به سمت اوکراین روانه کرده است.

بر اساس این گزارش، سامانه‌های دفاع هوایی از مناطقی از جمله سنت پترزبورگ یکی از مهمترین مناطق استقرار سامانه دفاع هوایی روسیه، ارسال شدند. تصاویر نشان می‌دهد که سکوهای پرتاب سیار و موشک‌ها در طول فصل تابستان از قسمت‌های مختلف از جمله یک پایگاه در زلنوگورسک در شمال شرقی سنت پترزبورگ ناپدید شدند. دومین شهر بزرگ روسیه با یک حلقه محافظتی از ۱۴ پایگاه سامانه دفاع موشکی محاصره شده است.

پربیننده ترین خبرها