هشدار دبیرکل سازمان ملل به رهبران جهان: خطری بزرگ دنیا را تهدید می‌کند

هشدار دبیرکل سازمان ملل به رهبران جهان: خطری بزرگ دنیا را تهدید می‌کند
سه شنبه 29 شهريور 1401 - 10:52

هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی رهبران جهان در سایه نخستین جنگ بزرگ اروپا پس از جنگ جهانی دوم برگزار می‌شود.

العالم - اروپا

به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، دبیرکل سازمان ملل متحد با هشدار در خصوص «خطر بزرگی »که جهان را تهدید می کند، گفت رهبرانی که برای نخستین بار در سه سال گذشته به طور حضوری با یکدیگر ملاقات دارند باید با درگیری ها و فجایع آب و هوایی، افزایش فقر و نابرابری مقابله کنند و به اختلافات بین قدرت های بزرگ رسیدگی نمایند.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی‌ها و اظهارات منتهی به آغاز نشست رهبران در روز سه‌شنبه، به وظیفه مهم نجات سیاره زمین «که به معنای واقعی کلمه در آتش است»، و مقابله با بیماری کووید-19 اشاره کرد. او همچنین به عدم دسترسی به منابع مالی برای کشورهای در حال توسعه به منظور مقابله با بحرانی که در یک نسل دیده نشده اشاره کرد؛ معضلی که باعث از دست رفتن فرصت برای آموزش، بهداشت و حقوق زنان شده است.
گوترش سخنرانی «وضعیت جهان» خود را در روز سه‌شنبه در افتتاحیه گردهمایی جهانی سالانه مجمع عمومی ارائه خواهد کرد. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد گفت که این یک «کارت گزارش آگاهانه، اساسی و متمرکز بر راه حل برای جهانی است که شکاف های ژئوپلیتیک در آن، همه ما را در معرض خطر قرار می دهد.»
دوجاریک در این خصوص به خبرنگاران گفت: «در اظهارات او هیچ تعریف و تمجیدی وجود نخواهد داشت، اما او دلایل امیدواری را بیان خواهد کرد.»
هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی رهبران جهان در سایه نخستین جنگ بزرگ اروپا پس از جنگ جهانی دوم برگزار می شود - درگیری بین روسیه و اوکراین که بحران جهانی غذا را به راه انداخته و شکاف هایی را در بین قدرت های بزرگ ایجاد کرده است؛ شکافی که از زمان جنگ سرد تاکنون مشاهده نشده است.
با این حال، نزدیک به 150 رئیس دولت و دولتمرد در فهرست آخرین سخنرانان قرار دارند. این نشانه آن است که علیرغم وضعیت نامناسب کره زمین، سازمان ملل متحد همچنان محل تجمع رؤسای جمهور، نخست وزیران، پادشاهان و وزرا است تا نه تنها نظرات خود را بیان کنند، بلکه برای گفتگو در مورد چالش های موجود در دستور کار جهانی به صورت خصوصی ملاقات کنند.
در راس این دستور کار برای بسیاری از رهبران، درگیری روسیه و اوکراین مشاهده می شود. رهبران بسیاری از کشورها در تلاش برای جلوگیری از یک جنگ گسترده تر و بازگرداندن صلح در اروپا هستند. با این حال، دیپلمات ها انتظار هیچ پیشرفتی در این هفته ندارند.
از دست دادن صادرات مهم غلات و کود از اوکراین و روسیه باعث ایجاد بحران غذایی به ویژه در کشورهای در حال توسعه و تورم و افزایش هزینه زندگی در بسیاری دیگر شده است. این موضوعات نیز در دستور کار قرار دارند.
گوترش در نشستی که روز دوشنبه برای ارتقای اهداف سازمان ملل برای سال 2030 برگزار شد - از جمله پایان دادن به فقر شدید، تضمین آموزش با کیفیت برای همه کودکان و دستیابی به برابری جنسیتی - گفت خطرات مبرم بسیاری در جهان باعث می‌شود که «اولویت‌های توسعه بلندمدت خود را کنار بگذاریم.»
اما دبیرکل سازمان ملل افزود برخی موضوعات نمی توانند منتظر بمانند - از جمله آموزش، مشاغل آبرومند، برابری کامل برای زنان و دختران، مراقبت های بهداشتی جامع و اقدام برای مقابله با بحران آب و هوا. او خواستار تامین مالی و سرمایه گذاری دولتی و خصوصی و مهمتر از همه، صلح شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها