هشدار نخست‌وزیر سابق یونان درباره احتمال جنگ با ترکیه

هشدار نخست‌وزیر سابق یونان درباره احتمال جنگ با ترکیه
سه شنبه 29 شهريور 1401 - 13:05

«الکسیس سیپراس» نخست‌وزیر سابق یونان و رهبر اصلی‌ترین حزب اپوزیسیون درباره تنش‌ها با ترکیه و نبود کانال‌های ارتباطی بین دو کشور هشدار داد.

العالم - ترکیه

رهبر حزب چپگرای «سیریزا» اصلی‌ترین حزب اپوزیسیون یونان که از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ نخست‌وزیر این کشور بود، درباره شدت گرفتن‌ تنش‌ها با ترکیه اظهارنظر کرد.

در شرایطی که اظهارنظرهای مقام‌های ترکیه و یونان تند شده و این دو کشور عضو ناتو طرف مقابل را به اقدامات تحریک آمیزی در دریاهای اژه و مدیترانه متهم کرده‌اند، نخست‌وزیر سابق یونان خواستار حفظ کانال‌های ارتباطی آتن و آنکارا شد.

بنا بر گزارش روزنامه «دیلی صاباح» ترکیه، رهبر حزب چپگرای سیریزا در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که کانال‌های ارتباطی بین یونان و ترکیه باید باز بماند.

الکسیس سیپراس هشدار داد که ممکن است به دلیل نبود کانال‌های ارتباطی، یک تنش تصادفی به یک اتفاق ناخواسته تبدیل شود.

نخست‌وزیر سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ یونان گفت: «در حال حاضر فقدان کانال‌های ارتباطی (بین یونان و ترکیه) مرا بیشتر از لفاظی‌های سفت و سخت نگران می‌کند».

او تاکید کرد که همیشه بین یونان و ترکیه تنش‌ وجود داشته است اما تنش‌های سال‌های اخیر دو کشور هرگز تا پیش از این تجربه نشده بود.

الکسیس سیپراس با اشاره به اقدامات ارتش و دولت یونان گفت که آنها به دلیل لفاظی‌های ترکیه اقدامات احتیاطی را انجام خواهند داد و او همانند هر شهروند دیگر یونان، انتظارش از کریاکوس میتسوتاکیس نخست‌وزیر یونان باز نگه داشتن کانال های گفت‌و‌گو با ترکیه و حفظ حقوق حاکمیتی یونان است.

طی هفته‌های اخیر جنگ لفظی مقام‌های یونان و ترکیه علیه یکدیگر شدت یافته است و گاهی بعضی از مسئولان ارشد آتن و آنکارا از احتمال اقدام نظامی بین دو کشور سخن گفته‌اند.

بر همین اساس، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به یونان درباره آزار هواپیماها و کشتی‌های ترکیه‌ای به شدت هشدار داد و از احتمال حمله صحبت کرد.

کریاکوس میتسوتاکیس نخست‌وزیر یونان در واکنش به اردوغان گفت آتن تلاش می‌کند کانال‌های ارتباطی با آنکارا را به‌رغم اظهارات «غیرقابل قبول» اخیر رئیس‌جمهور ترکیه باز نگه دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها