افزایش چشمگیر آمار سرکوب و بازداشت فعالان در عربستان

افزایش چشمگیر آمار سرکوب و بازداشت فعالان در عربستان
سه شنبه 29 شهريور 1401 - 13:52

ناظران با تاکید بر وضعیت بغرنج حقوق بشری در عربستان اعلام کردند که سرکوب مخالفان و منتقدان در دوره ولیعهدی محمد بن سلمان به طرز بی‌سابقه‌ای تشدید شده است.

العالم - عربستان سعودی

برخی ناظران در گزارشی با اشاره به تشدید سرکوب‌گری در عربستان اعلام کردند که مقامات سعودی بطور مستمر صدها مدافع و فعال حقوق بشر را به همراه بسیاری از شخصیت‌های مذهبی، نویسندگان ومنتقدان بازداشت می‌کند و این بازداشت‌ها شامل مقامات دولتی، تاجران و شاهزاده نیز می‌شود.

همچنین مقامات سعودی بسیاری از مبلغان را از جمله «سلمان العوده»، «علی العمری» و «عوض القرنی» را بازداشت کردند. آن‌ها از آن زمان تاکنون بدون محاکمه بازداشت شده‌اند و این درحالی است که بسیاری از محافل حقوق بشری و مخالفان نگران صدور حکم اعدام علیه آن‌ها هستند.

بر اساس گزارش ناظران، عربستان سعودی قبل از ولیعهدی «محمد بن سلمان» یک کشور سرکوب‌گر بود؛ اما پس از به قدرت رسیدن او سرکوب‌گری به طور بی‌سابقه‌ای تشدید شده است به گونه‌ای که هرکسی از حکومت انتقاد یا از حقوق خود دفاع کند، بازداشت می‌شود و تحت شکنجه‌های شدید و حبس‌های طولانی قرار می‌گیرد.

ناظران در ادامه اعلام کردند که مقامات سعودی بعد از بازداشت منتقدان و مخالفان از خلال قانون‌هایی از جمله قانون «مبارزه با تروریسم» یا به اتهام توهین به پادشاه یا ولیعهد سعودی، آن‌ها را مجازات می کنند.

ناظران تاکید کردند که بسیاری از کسانی که مورد هدف قرار گرفته‌اند همچنان در بازداشت به سر می‌برند و نقض حقوق زندانیان از زمان به قدرت رسیدن محمد بن سلمان از جمله شکنجه‌های وحشیانه در بازداشتگاه‌های غیررسمی، مانند زیرزمین کاخ سلطنتی و مکان ناشناخته دیگری به نام « هتل» به سرعت افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش ، محمد بن سلمان نظارت خود را بر دادگاه‌ها و قضات تشدید کرده است به گونه‌ای که دادگاه‌های سعودی حکم برخی از فعالان و منتقدان را با گذشت چند سال، افزایش می‌دهند. همانطور که اخیرا بر اساس گزارش‌های حقوق بشری قوه قضاییه عربستان حکم شیخ « ناصر العمر» مبلغ سرشناس سعودی را از 10 سال به 30 سال افزایش داد.

همچنین دادگاه تجدید نظر عربستان حکم حبس «عصام العوید» مبلغ مشهور این کشور را از 4 سال به 27 سال حبس افزایش داد.

چند روز گذشته سازمان حقوق بشری «القسط» اعلام کرد که «عبدالله الحویطی» و «عبدالله دخیل الحویطی» شیوخ قبیله «الحویطات» در شمال غرب عربستان سعودی که به پروژه محمد بن سلمان برای ساخت «شهر نئوم» اعتراض کرده‌اند؛ به 50 سال زندان و 50 سال ممنوعیت سفر محکوم شدند.

این نخستین باری نیست که مقامات قضایی عربستان مخالفان خود را به تحمل زندان طولانی مدت محکوم می کنند، اخیرا نیز سازمان حقوقی القسط گزارش داد که «سلمی الشهاب» مادر دو فرزند و « نوره القحطانی» مادر پنج فرزند به ترتیب به 34 و 45 سال زندان محکوم شدند. این دو زن معترض در سلسه توئیت‌هایی از دولت عربستان انتقاد کرده بودند.

محمد بن سلمان از زمان روی کار آمدن در سال 2017، الگوی حکومتی سرکوبگرانه و وحشیانه را در عربستان تداوم بخشیده است. مجازات اعدام به عنوان یک ابزار سیاسی توسط مقامات سعودی مورد استفاده قرار گرفته است و این مجازات برای گسترش ترس در این کشور و ارعاب شهروندان به ویژه در میان فعالان حقوق بشر در تلاش خانواده حاکم طراحی شده است.

عربستان سعودی در 12 مارس 2022، 81 نفر را اعدام کرد و بزرگترین اعدام دسته جمعی در تاریخ خود را رقم زد. 41 نفر از این اعدام شدگان از معترضان شیعه عربستانی و از اهالی مناطق الاحساء و قطیف در شرق عربستان بودند. اعدام این تعداد شیعه در یک روز در عربستان سعودی تاکنون سابقه نداشته است.

سرکوب آزادی بیان و نقض حقوق بشر در عربستان سعودی موضوع تازه‌ای نیست و ریشه‌ای تاریخی در کارنامه آل سعود دارد، اما ناظران معتقدند این امر در دوره اخیر و به ویژه با پادشاهی «سلمان بن عبدالعزیز» و ولیعهدی پسرش محمد، در سایه اقدامات ولیعهد جوان برای حذف مخالفان جهت تصاحب تاج و تخت پدر، با شدت بیشتری دنبال می‌شود.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها