تداوم سیر نزولی بهای جهانی نفت

تداوم سیر نزولی بهای جهانی نفت
چهارشنبه 30 شهريور 1401 - 09:14

بهای طلای سیاه صبح امروز نیز همانند روز سه‌شنبه سیری نزولی را تجربه می‌کند.

العالم - اقتصادی

به گزارش العالم به نقل از رویترز، بهای نفت صبح روز چهارشنبه کاهش یافت و سیر نزولی روز پیش را ادامه داد زیرا سرمایه گذاران خود را برای افزایش مجدد نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا آماده می کنند؛ موضوعی که نگرانی آنها را درباره حاکم شدن رکود اقتصادی و کاهش تقاضا برای سوخت تشدید کرده است.
صبح امروز بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال پس از 1 دلار و 38 سنت کاهش در روز گذشته، 26 سنت یا 0.3 درصد کاهش یافت و به 90 دلار و 36 سنت رسید. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 20 سنت یا 0.2 درصد کاهش، 83 دلار و 74 سنت معامله شد. قرارداد تحویل نفت آمریکا برای ماه اکتبر در روز سه شنبه 1 دلار و 28 سنت کاهش یافت در حالی که قرارداد فعال ترِ ماه نوامبر، 1 دلار و 42 سنت کاهش را پشت سر گذاشت.
توشیتاکا تازاوا، تحلیلگر شرکت Fujitomi Securities در این خصوص گفت: «حس حاکم بر بازار به دلیل نگرانی ها مبنی بر اینکه انقباض پولی تهاجمی در ایالات متحده و اروپا احتمال رکود اقتصادی و کاهش تقاضای سوخت را افزایش می دهد، نزولی باقی مانده است.»
او افزود: «از آنجایی که بهای نفت در انتظار افزایش نرخ‌های بهره کاهش یافته است، ممکن است پس از اعلام این خبر برای مدت کوتاهی افزایش پیدا کند، اما احتمالاً به دلیل بیم از کاهش تقاضا، دوباره به روند نزولی بازخواهد گشت.»
به طور گسترده انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا برای سومین بار متوالی در اواخر روز چهارشنبه به منظور مهار تورم، نرخ بهره را 75 واحد افزایش دهد. این انتظارات بر شاخص های سهام نیز تاثیر می‌گذارد که اغلب همگام با بهای نفت حرکت می‌کنند.
سایر بانک های مرکزی از جمله بانک انگلستان نیز در این هفته تشکیل جلسه می دهند.
نرخ‌های بالاتر بهره، دلار را تقویت کرده است که در روز سه‌شنبه به بالاترین سطح در دو دهه گذشته نزدیک شد و نفت را برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌تر کرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها