آیا مذاکرات ترسیم مرزهای لبنان در حال نهایی شدن است؟

آیا مذاکرات ترسیم مرزهای لبنان در حال نهایی شدن است؟
چهارشنبه 30 شهريور 1401 - 19:58

منابع رسمی لبنانی اعلام کردند که مذاکرات برای ترسیم مرزهای دریایی با رژیم اشغالگر اسرائیل تقریباً به پایان رسیده است.

العالم- لبنان

تا چند روز آینده، پیش‌نویس پیشنهاد "عاموس هوخشتاین" میانجیگر آمریکایی درباره پیش‌نویس توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و رژیم اشغالگر صهیونیستی آماده می‌شود، این موضوع با تایید منابع رسمی لبنانی با اعلام این خبر، تأکید کردند هوخشتاین به دنبال پاسخ از بیروت و تل‌آویو جهت تنظیم روند توافق تا اواخر ماه جاری است.

این تحولات در جریان دیدارهای هوخشتاین با طرف‌های اسرائیلی و لبنانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.

اظهارات "الیاس بوصعب" نایب رئیس پارلمان لبنان نیز که در نیویورک به سر می‌برد، موید فضای مثبت درخصوص پرونده ترسیم مرزهاست. بوصعب با اشاره به اینکه مرحله مذاکرات تقریباً به پایان رسیده است، تاکید کرد که گام بعدی این است که لبنان طرح مکتوب را دریافت و بررسی کند و ممکن است که آن را قبول و یا رد کند.

بوصعب که از سوی "نبیه بری" رئیس پارلمان لبنان ماموریت مذاکره از جانب این کشور را در پرونده ترسیم مرزها برعهده دارد، افزود: پیشتر صحبت از این بود که هوکشتاین یک پیام مکتوب برای لبنان خواهد فرستاد، اما به دلیل پاره‌ای سوالات آن را ارسال نکرد. حال در طول این دیدارها (در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل)، تمام علامت‌های سوال روشن شد و ما اکنون منتظر این هستیم که پیش‌نویس نهایی (هوکشتاین) و یا طرح رسمی را به ما تحویل دهد تا مقامات رسمی لبنان ‌و در راس آنها "میشل عون" رئیس‌جمهور این کشور آن را بررسی کند.

طرف اسرائیلی همچنین بر فضای مثبت حاکم بر دیدارهای هوخشتاین با مقامات رژیم اشغالگر تاکید کرد. در بحبوحه گزارش‌های رسانه های اسرائیلی مبنی بر اینکه هوخشتاین در آستانه ارائه پیش‌نویس نهایی توافقنامه در چند روز آینده به بیروت و تل‌آویو است، دفتر "یائیر لاپید" نخست‌وزیر اسرائیل گفت که این دیدارها خوب و مثمر ثمر بوده است.

ناظران اظهار داشتند که لبنان عملاً با آخرین پیشنهاد میانجی آمریکایی موافقت کرده است که حول محور ایجاد منطقه امن در آب‌های بین خطوط ۲۱ تا ۲۳ می‌باشد و از بلوک ۱۰تجاوز نکند و نقاط زمینی را که بر مرزبندی تأثیر می‌گذارد، حفظ کند از جمله "راس الناقوره".

پربیننده ترین خبرها