ترکیه پهپادهای آزمایش شده جنگی به امارات می فروشد

ترکیه پهپادهای آزمایش شده جنگی به امارات می فروشد
چهارشنبه 30 شهريور 1401 - 17:44

رویترز در گزارشی به بهبود روابط ترکیه با عربستان و امارات و فروش پهپادهای نظامی آنکارا به کشورهای عرب خلیج‌فارس پرداخت.

العالم - ترکیه

به گزارش العالم به نقل از رویترز، دو منبع ترکیه ای گفتند که شرکت دفاعی ترکیه با نام "بایکار" 20 پهپاد مسلح را در ماه جاری به امارات متحده عربی تحویل داده است و می تواند تعداد بیشتر پهپاد در اختیار این کشور قرار دهد. تنش دیپلماتیک بین این دو رقیب منطقه ای کاهش یافته و حالا روابط آنها به امضای قراردادهای نظامی منجر شده است.
تقاضای بین‌المللی برای پهپادهای بایکار پس از تأثیر آنها بر درگیری‌ها در سوریه، اوکراین و لیبی افزایش یافت، جایی که دو سال پیش بمب‌های هدایت‌شونده لیزری آنها به دفع حمله نیروهای تحت حمایت امارات کمک کرد.
جنگ داخلی در لیبی یکی از چندین منازعه ای بود که دو کشور در آن نبرد تلخ و ده ساله ای را برای نفوذ در خاورمیانه انجام دادند تا اینکه در سال گذشته آشتی میان آنها برقرار شد.
منابع نظامی می گویند اکنون امارات متحده عربی و متحدش عربستان سعودی امیدوارند از نزدیکی خود با ترکیه برای مقابله با چالش امنیتی حاکم بر منطقه استفاده کنند.
این دو کشور خلیج فارس با حملات هواپیماهای بدون سرنشین به شهرها و تأسیسات نفتی مواجه شده اند.
یک منبع آگاه از مذاکرات گفت ابوظبی و ریاض در حال مذاکره برای خرید پهپاد Bayraktar TB2 از آنکارا هستند. این منبع گفت: «آنها در جریان مذاکرات با امارات تصمیم گرفتند 20 پهپاد مسلح را به سرعت تحویل دهند.»
یک مقام ارشد ترکیه تایید کرد که ترکیه تعدادی پهپاد به امارات متحده عربی تحویل داده است و امارات به دنبال هواپیماهای بیشتر است. به گفته این مقام، عربستان سعودی همچنین خواستار خرید پهپادهای مسلح و ایجاد کارخانه ای برای ساخت آنها است.
این مقام افزود بایکار، درخواست عربستان سعودی برای یک کارخانه تولیدی را بررسی می کند، اما گفت این یک تصمیم استراتژیک برای رئیس جمهور طیب اردوغان است و مسائل دیگر مانند سرمایه گذاری عربستان در ترکیه «به سرعت پیش نمی رود».
بایکار، وزارت خارجه امارات و دفتر ارتباطات دولت عربستان سعودی به درخواست برای اظهار نظر در این خصوص پاسخ ندادند. وزارت دفاع ترکیه پرسش ها در این خصوص را به گروه صنایع دفاعی این کشور ارجاع داد که آنها نیز از اظهار نظر خودداری کردند.
تحلیلگران می گویند برای اردوغان، که سال آینده با یک انتخابات دشوار و تورمی شدید و سقوط لیر ترکیه مواجه است، چشم انداز جریان سرمایه گذاری های مرتبط با خلیج فارس و حمایت ارزهای خارجی یکی از اهداف اصلی آشتی سیاسی بوده است.
تنها تاسیسات تولیدی دیگر این شرکت در خارج از ترکیه در اوکراین ساخته می‌شود، جایی که Bayraktar TB2 به تضعیف برتری نظامی روسیه در هفته‌های پس از آغاز عملیات نظامی روسیه کمک کرد.
موفقیت های بایکار در میدان نبرد به این کشور کمک کرده است که صادرات نظامی پرسود ترکیه را رهبری کند. هالوک بایراکتار، مدیر عامل شرکت، که شرکت را به همراه برادرش سلجوک - داماد رئیس جمهور اردوغان - اداره می کند، گفت ماه گذشته بایکار قراردادهای صادراتی TB2 را با 22 کشور امضا کرده است.
او در ماه اوت به یک بنیاد خدمات نظامی اوکراین گفت که در حال حاضر 20 پهپاد Bayraktar TB2 در ماه تولید می شود و دفترچه سفارش آن برای این پهپادها و مدل های دیگر برای سه سال آینده پر است.
یک مقام ارشد ترکیه گفت درخواست هایی برای پهپادهای مسلح از بسیاری از کشورها و مناطق وجود دارد. او افزود: «برخی از کشورهایی که آنها را خریداری کرده اند، تقاضاهای بیشتری را مطرح می کنند. آنها از نتایج بسیار راضی هستند... اما از نظر فنی امکان پاسخگویی به همه تقاضا ها وجود ندارد.»
در حالی که پهپادهای ترکیه نمی توانند با فناوری پیشرفته ترِ مدل های تولید شده توسط رژیم صهیونیستی و ایالات متحده رقابت کنند، ارزان تر هستند و محدودیت های صادراتی کمتری دارند. یک منبع نظامی غربی گفت که آنها همچنین عملکرد نسبتاً مطلوبی دارند.

پربیننده ترین خبرها