حجازی در گفتگو با العالم: تحرکات اعتراضی در ایران امری خودجوش نیست/ آمریکا از آشوب برای تاثیر بر موضع سیاسی جمهوری اسلامی بهره می برد/ دولت‌های غربی مدعی دموکراسی در سرکوب تظاهرات شهره هستند/ جمهوری اسلامی تا حد امکان از برخورد خشونت آمیز با معترضان خودداری می کند

حجازی در گفتگو با العالم: تحرکات اعتراضی در ایران امری خودجوش نیست/ آمریکا از آشوب برای تاثیر بر موضع سیاسی جمهوری اسلامی بهره می برد/ دولت‌های غربی مدعی دموکراسی در سرکوب تظاهرات شهره هستند/ جمهوری اسلامی تا حد امکان از برخورد خشونت آمیز با معترضان خودداری می کند
پنج‌شنبه 31 شهريور 1401 - 22:28

حسن حجازي کارشناس امور ایران در گفتگو با العالم اظهار داشت: عده ای از تظاهرات در ایران سوء استفاده می کنند تا آشوب و هرج و مرج و تخریب را گسترش دهند و به وجهه داخلی ایران آسیب برسانند.

العالم - ایران / سیاسی

در پی درگذشت مهسا امینی و علی‌رغم اینکه پلیس ایران با ارائه مستنداتی از این ماجرا هرگونه درگیری فیزیکی با ایشان را رد می‌کند، تجمعاتی در برخی ازشهرهای ایران شکل گرفته و چند شب است استمرار یافته است؛ این درحالی است که مسئولان عالی‌رتبه نظام پیگیر ماجرا تا کشف کامل حقیقت هستند.

حسن حجازی کارشناس امور ایران در گفتگو با شبکه العالم به سوالاتی در این باره پاسخ داد که مشروح آن این چنین است:

1

العالم: پس از درگذشت مهسا امینی، با وجود تاکید پلیس بر نفی هرگونه رفتار خشن با او و ارائه مدارک در این مورد، تجمعات اعتراض آمیز در برخی شهرهای ایران ادامه یافته است و این در حالی است که مسئولان بلندپایه در ایران تاکید کرده اند که پرونده را تا کشف حقیقت پیگیری خواهند کرد. حال سوال این است که چرا عده ای اصرار بر برپایی تجمع دارند؟

حسن حجازي: این مسئله در درجه نخست نشان می دهد که این تحرکات امری خودجوش نیست بلکه عده ای از این مسئله سوء استفاده می کنند تا آشوب و هرج و مرج و تخریب را گسترش دهند و به وجهه داخلی ایران آسیب برسانند و این گونه نشان دهند که در ایران ثبات و آرامش وجود ندارد.

ما در همین حال باید توجه داشته باشیم که چه رسانه هایی اوضاع ایران را این گونه نشان می دهند، رسانه های وابسته به گروهک منافقین و نیز رسانه هایی که حکومت های مرتجع عربی یا آمریکا یا برخی طرف های اروپایی آنها را اداره می کنند.

البته باید دقت کنیم که رسانه های صهیونیستی در این میان نقش پررنگی دارند و تلاش می کنند با بزرگنمایی اتفاقات در ایران، برای ضربه زدن به این کشور استفاده کنند.

صاحبان این رسانه ها تلاش می کنند ناآرامی های داخلی را در ایران گسترش دهند و اوضاع را به هم بریزند. رسانه های معاند در همین حال تلاش می کنند این گونه وانمود کنند که مردم با نماد حجاب یا با شعائر دینی و در نهایت با نظام جمهوری اسلامی و اصول آن در ایران مشکل دارند در حالی که چنین نیست.

بدون شک اتاق های سیاه فکر فراوانی خارج از ایران در حال حملات رسانه ای به این کشور هستند از جمله اتاق های فکر در تل آویو، واشنگتن و ریاض که تلاش می کنند علاوه بر ایجاد هرج و مرج و آشوب در ایران، آن را گسترش دهند و این گونه وانمود کنند که ثبات و آرامش در ایران از بین رفته است.

مخالفان دین عامل آشوب‌ها هستند

العالم: در تجمعات اعتراضی در ایران گاه به دین اسلام و اصول آن و همچنین به جمهوری اسلامی حمله می شود. نظر شما درباره علت این حملات چیست؟

حسن حجازي: واقعیت این است که کسانی که به چنین اقداماتی روی می آورند، به هویت ملت مسلمان ایران آسیب می رسانند، ملتی که در طول ده‌ها سال، در راه هویت و نظام اسلامی اش قربانی داده است.

البته بدون شک طرف هایی هستند که به این علت ناآرامی ها را در ایران تحریک و تشویق می کنند که مخالف دین اسلام و مخالف قرآن هستند و به همین علت ما شاهد برخی اقدامات اهانت آمیز به قرآن و حجاب شرعی و اسلامی در ایران بوده ایم.

این موضوع نشان دهنده گرایش های اصلی کسانی است که در پی ضربه زدن به ارزش‌های اخلاقی دینی و بردن جامعه به سمت ارزش های اخلاقی غربی هستند تا استکبار جهانی بتواند به آسانی ملت ایران را از هویت اسلامی اش دور کند و در نتیجه نقشه ها و طرح های خود را در این کشور به پیش ببرد تا ایران از اصول خود دست بکشد هرچند مردم ایران دلبسته شخصیت ها و ارزش های دینی خود هستند و هرگز اجازه نخواهند داد این توطئه عملی شود.

اغتشاشات از ابزارهای آمریکا برای تحمیل خواسته‌های خود است

العالم: در این زمان که زیاده خواهی های آمریکا، مذاکرات هسته ای را به بن بست رسانده است و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در آمریکا است، اصرار بر خشونت و تخریب دارایی های عمومی و این گونه وانمود کردن که شهروندان از حکومت راضی نیستند، آیا در چارچوب جنگ نرم ضد جمهوری اسلامی نیست؟

حسن حجازي: بدون شک چنین اقداماتی یکی از فصول جنگ نرم است و نشان می دهد که دیگر شیوه ها ضد جمهوری اسلامی ایران جواب نداده است.

قدرت های غربی تلاش می کنند با تحریک مردم و ایجاد آشوب در ایران از جمهوری اسلامی انتقام بگیرند و این به علت مواضع ثابت و اصولی جمهوری اسلامی و تسلیم نشدن در برابر خواسته های قدرت های غربی و اصرار بر رسیدن به حقوق هسته ای خود است.

در نتیجه آمریکایی ها و دست نشانده های منطقه ای و داخلی آن از این روش ها استفاده می کنند تا بر موضع سیاسی جمهوری اسلامی تاثیر بگذارند و آن را درگیر مشکلات داخلی کنند تا در مسائل سیاسی حیاتی و بنیادین و نیز از کرامت ملی خود کوتاه آید.

این شیوه ای است که آمریکا از آن برای واداشتن ملت های مستقل به تسلیم شدن در برابر خواسته های آن استفاده می کند و این در حالی است که هدف آمریکا این است که ایران در بسیاری از پرونده ها و نه فقط در پرونده هسته ای، از مواضع خود عقب نشینی کند.

بر همین اساس اگر ایران بر حاکمیت مستقل خود تاکید دارد و اگر در پی نقش آفرینی مثال زدنی در سطح منطقه و در رویارویی با طرح های استکباری است، باید خود را برای رویارویی با بسیاری از توطئه ها در داخل آماده کند و از همه امکانات رسانه ای از جمله از پایگاه های ارتباط اجتماعی در اینترنت بهره ببرد.

بدون شک یکی از ابزارهای آمریکا، استفاده از اغتشاشات داخلی برای تحمیل خواسته های خود بر دیگران است.

جمهوری اسلامی تا حد امکان از برخورد خشونت آمیز با معترضان خودداری می کند

العالم: نمی توان انکار کرد که همه جا عده ای هستند که از طریق تظاهرات و تجمعات مسالمت آمیز حقوق خود را مطالبه می کنند. کشورهای دموکراتیک با کشانی که تلاش می کنند از آب گل آلود ماهی بگیرند و هرج و مرج ایجاد کنند چگونه برخهورد می کنند؟

حسن حجازي: شکی نیست که جمهوری اسلامی ایران حتی با تظاهرات کنونی مماشات می کند هرچند عده ای هستند که به تخریب دارایی های دولتی و عمومی روی آورده اند.

جمهوری اسلامی تلاش می کند تا حد امکان از برخورد خشونت آمیز با معترضان خودداری کند و البته این حق را به مردم می دهد که نظر خود را بیان کنند و با این حال با دوراندشی با اقدامات تخریبی برخورد می کند.

این روش، روش حکومت های اصیل و دموکراتیک است. این در حالی است که دولت های غربی و به ویژه دولت آمریکا که همواره از حقوق بشر و دموکراسی دم می زنند، تحمل چنین اعتراضاتی را ندارند همان گونه که می بینیم در بسیاری موارد چنین تظاهرات هایی در این کشورها به شدت سرکوب می شود و حتی گاه اجازه برپایی تظاهرات به مردم داده نمی شود.

با این حال کشورهای اروپایی، آمریکا و رژیم صهیونیستی که در بسیاری از موارد تحمل تظاهرات اعتراض آمیز را ندارند، با قدرت رسانه ای خود نورافکن ها را به طرف جمهوری اسلامی ایران می تابانند که با تظاهرات در این کشور چگونه برخورد می کند و تلاش می کنند در ارسال خبرها مبالغه کنند و البته بدون شک در تحریک معترضان در ایران به اقدامات خشونت بار و تخریبی نقش پر رنگی دارند.

عملیات کشته سازی از خارج از ایران هدایت می شود

العالم: به نظر می رسد همانطور که قبلاً اتفاق افتاد، اغتشاشگرانی که از خارج از کشور هدایت می شوند یا به دستور مخالفان جمهوری اسلامی توطئه می کنند و از هیچ تلاشی برای سرنگونی نظام فروگذار نمی کنند و در این مسیر برای تحقق اهداف خود به جان مردم بی گناه اهمیت نمی دهند. لذا این بار نیز بر سناریوی کشتار تظاهرکنندگان تمرکز می کنند. نظر شما درباره اهدافی که آشوبگران به دنبال آن هستند و اینکه چه کسی آنها را هدایت می کند، چیست؟

حسن حجازی: این نشان می‌ دهد که اتاق‌های سیاه و روش‌های کثیفی برای تحریک مردم و ایجاد آشوب به بهانه قتل تظاهرکنندگان وجود دارد.

نیروهای امنیتی ایران دیروز گروه هایی را که برای عملیات کشتار آماده می شدند، دستگیر کردند که هدفشان آن بود که این قتل ها را به دستگاه های امنیتی ایران نسبت دهند.

هدف آنان ریختن بنزین روی آتش است تا تظاهرات و اعتراض به درگیری خونین منتهی شود و آن را به جمهوری اسلامی نسبت دهند و از آب گل آلود ماهی بگیرند و از آن در سطوح تبلیغاتی، سیاسی و رسانه ای و مخدوش کردن وجهه نظام در داخل و خارج سوء استفاده کنند و بگویند نظام، مخالفان و تظاهرکنندگان را به قتل رسانده است و این شیوه هر بار تکرار می شود.

صاحبان این روش ها از توسل به روش های کثیف مانند قتل و نفوذ به عنوان ستون پنجم میان تظاهرکنندگان خسته نمی شوند با اینکه این شیوه در گذشته نیز موفقیت آمیز نبوده است، اما همچنان از آن برای خرابکاری و تحریک افکار عمومی یا تحریک مردم ایران برای ریختن به خیابان سوء استفاده می کنند.

اما این تلاش ها مردم ایران را که حامی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، فریب نمی دهد و آنها درک می کنند توطئه ای در ورای آن نهفته است، به همین دلیل این حوادث نیز مانند موج های قبلی که توطئه مشابهی در آن روی داد و مردم با اراده و آگاهی خود آن را خنثی کردند، سپری خواهد شد.

رسانه های معاند به دنبال ضربه زدن به استقلال ایران هستند

العالم: شما به عنوان یک متخصص در حوزه رسانه، قطعاً رسانه های عبری غربی به ویژه عربی که وابسته به عربستان سعودی هستند را دنبال می کنید، نحوه برخورد این رسانه ها با موضوع مرگ مهسا امینی را چگونه ارزیابی می کنید؟

حسن حجازی: مساله واضح است، رسانه‌ها کاملاً بسیج شده و به طور مستمر برنامه‌ پخش می کنند و دائماً روی رویدادها متمرکز می شوند و این اتفاقات و اغتشاشات را بر اساس منافع و اهداف واضح سیاسی منعکس می کنند، لذا مشخص است که این یک پروژه واحد است.

در این میان عده ای مشغول اقدام‌های خرابکارانه و کشتار هستند و عده ای سعی در تحریک مردم دارند و کسانی هستند که در سطح رسانه از فرصت سوء استفاده می کنند و نقش گسترده ای در تحریک و تحریف واقعیت دارند تا از این رویدادها در چارچوب یک دستور کار واحد با اهداف مشخص بهره برداری کنند. بی‌تردید رسانه‌های صهیونیستی، برخی رسانه‌های خلیج ‌فارس و رسانه‌های آمریکایی فرصتی را پیدا می‌کنند که مدت‌ها به دنبال آن بودند تا با استفاده از این حوادث به جمهوری اسلامی آسیب برسانند، و مردم ایران را برای خدمت به منافع و منویات شان علیه نظام بشورانند.

هدف آنان ضربه زدن به استقلال ایران است تا وانمود کنند مردم خشمگین و معترضند و نوعی تنش و بی ثباتی داخلی وجود دارد.

بدون شک این موضوع در خدمت یک پروژه است و آن ضربه زدن به ثبات و وجهه جمهوری اسلامی و تلاش برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی از طریق این اعتراضات است اما سرنوشت آنها همانطور که گفتیم مانند سرنوشت اعتراضاتی است که در گذشته روی داده است.

پربیننده ترین خبرها