سازمان بین المللی: ائتلاف سعودی عامل قحطی و گرسنگی مردم یمن است

سازمان بین المللی: ائتلاف سعودی عامل قحطی و گرسنگی مردم یمن است
شنبه 2 مهر 1401 - 09:21

سازمان جهانی مبارزه با شکنجه در گزارشی اعلام کرد ائتلاف سعودی با محاصره یمن عامل قحطی در صنعا و گرسنگی مردم این کشور است.

العالم - یمن

سازمان جهانی مبارزه با شکنجه در گزارشی اعلام کرد که محاصره ائتلاف سعودی علیه یمن با گرسنگی و قحطی در این کشور ارتباط دارد.

بر اساس این گزارش، تحقیقات حقوقی سازمان جهانی مبارزه با شکنجه با آشکار کردن ارتباط محاصره ائتلاف سعودی علیه یمن با گرسنگی و قحطی در این کشور، تاکید کرده است که این اقدام جنایت جنگی است.

این گزارش می‌افزاید، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه در یک تحقیق حقوقی درباره پیامدهای محاصره یمن اعلام کرد، محاصره دریایی تحمیلی ائتلاف سعودی به یمن یکی از عوامل گرسنگی غیرنظامیان در این کشور است.

بر اساس این گزارش، این محاصره که زیر پوشش سازمان ملل به بهانه جلوگیری از ورود سلاح به یمن از سال ۲۰۱۵ صورت می‌گیرد، مانع از رسیدن کالاهای اساسی و مشتقات نفتی می‌شود این در حالی است که بدون مشتقات نفتی، فعالیت اماکن عمومی به ویژه بیمارستان‌ها متوقف می‌شود همچنین از رسیدن دارو و مواد غذایی به یمن جلوگیری می‌شود.

«هلن لیگی» مدیر حقوقی دفتر خاورمیانه‌ای سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، گفت: عربستان و امارات متحده عربی از قطعنامه سازمان ملل برای بازرسی سختگیرانه کشتی‌ها استفاده می‌کنند بدون آنکه هیچ نوع سلاحی را کشف کنند.

وی افزود: آن‌ها به عمد کشتی‌ها به ویژه نفتکش‌ها را ده‌ها و یا صدها روز توقیف می‌کنند که باعث بحران سوخت در یمن شده است. این شرایط تاثیر مستقیم بر فعالیت تاسیسات حیاتی و بهداشتی داشته است.

این مقام اضافه کرد، آن‌ها همچنین محموله‌های غلات و داروها را به مدت‌های طولانی توقیف می‌کردند و حتی گاهی مانع از رسیدن آن‌ها به یمن می‌شدند.

سازمان ملل متحد تلاش کرده است که ساز و کاری را برای محدود کردن پیامدهای محاصره دریایی ائتلاف سعودی علیه یمن اجرا کند که نتیجه آن منفی بود و مانع مضاعفی در راه رسیدن کالاهای اساسی به یمن ایجاد کرد.

سازمان جهانی مبارزه با شکنجه در پایان گزارش خود خواستار پایان محاصره، بررسی بین المللی این جنایات، مجازات عاملان و پرداخت غرامت به مردم یمن شده است.

به گزارش ایرنا، عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

پربیننده ترین خبرها