احتمال پیروزی جناح راست افراطی در انتخابات ایتالیا

احتمال پیروزی جناح راست افراطی در انتخابات ایتالیا
شنبه 2 مهر 1401 - 14:17

شرایط برای پیروزی "جورجا ملونی" در انتخابات روز یکشنبه (فردا) ایتالیا و تبدیل شدن او به اولین نخست وزیر زن در این کشور فراهم شده است.

العالم - اروپا
بنابر گزارش سی‌ان‌بی‌سی، مردم در ایتالیا روز یکشنبه در یک انتخابات عمومی زودهنگام به پای صندوق های رای می روند و احتمالاً این کشور شاهد روی کار آمدن دولتی به رهبری یک حزب راست افراطی خواهد بود؛ موضوعی که نشان دهنده یک تغییر سیاسی عظیم برای کشوری است که با بی ثباتی اقتصادی و سیاسی دست و پنجه نرم می کند.
نظرسنجی ها نشان می دهد یک ائتلاف جناح راست به آسانی اکثریت کرسی ها را در مجالس دوگانه پارلمان به دست خواهد آورد.
این ائتلاف توسط "فراتلی دیتالیا" (برادران ایتالیا) - گروهی ائتلافی به ریاست جورجا ملونی - رهبری می شود و شامل سه حزب راست گرای دیگر می شود: لگا، تحت رهبری ماتئو سالوینی، فورزا ایتالیا تحت رهبری سیلویو برلوسکونی، و یک شریک کوچکتر به نام نوی مودراتی.
حزب برادران ایتالیا در میان رقبا متمایز است و انتظار می‌رود بیشترین سهم رای را برای یک حزب به دست آورد. طبق نظرسنجی Politiche 2022، این حزب تقریباً 25 درصد از آرا را به دست خواهد آورد، بسیار بالاتر از نزدیکترین متحد راستگرای خود - لگا - که انتظار می رود حدود 12 درصد از آرا را به دست آورد.
در سوی چپ میانه، حزب دموکرات به رهبری انریکو لتا - نخست وزیر پیشین - احتمالاً حدود 21 درصد از آرا را به دست خواهد آورد و شرکای ائتلافی آن (ائتلاف سبز و چپ، اروپای بیشتر و تعهد مدنی) همگی سهمی بسیار پایین و تک‌رقمی به دست خواهند آورد.
انتخابات زودهنگام پس از استعفای نخست وزیر ماریو دراگی در ماه ژوئیه، در پی شکست وی در متحد کردن یک ائتلاف سیاسی متفرق در پشت سیاست های اقتصادی‌اش انجام می شود.
با پیروزی فراتلی دیتالیا (برادران ایتالیا) در انتخابات، جورجا ملونی، رهبر این حزب، اولین نخست وزیر زن ایتالیا خواهد شد. او همچنین اولین رهبر راست افراطی از زمان به قدرت رسیدن بنیتو موسولینی در ایتالیا در صد سال پیش خواهد بود.
حزب Fratelli d’Italia در سال 2012 ایجاد شد، اما ریشه در جنبش نئوفاشیست قرن بیستم ایتالیا دارد که پس از مرگ رهبر فاشیست موسولینی در سال 1945 ظهور کرد.
پس از چندین تغییر ساختار، گروهی از جمله جورجا ملونی از حزب مردم آزادی (یا PdL) برلوسکونی جدا شد تا Fratelli d'Italia را راه اندازی کند. نام آن به اولین کلمات در سرود ملی ایتالیا اشاره دارد.
این حزب از آن زمان محبوبیت خود را افزایش داده و اکنون از حزب پوپولیست Lega پیشی گرفته است زیرا دیدگاه های بخش هایی بزرگی از مردم ایتالیا را منعکس می کند؛ مردمی که نگران موضوع مهاجرت هستند (ایتالیا مقصد بسیاری از قایق های مهاجر است که از دریای مدیترانه عبور می کنند). آنها همچنین دغدغه هایی درباره روابط این کشور با اتحادیه اروپا و معضلات اقتصادی دارند.
تحلیلگران می گویند یکی دیگر از دلایل محبوبیت این حزب، تصمیمش برای عدم مشارکت در ائتلاف بزرگ ماریو دراگی بود.
از نظر سیاست، Fratelli d'Italia (برادران ایتالیا) اغلب به عنوان "نئوفاشیست" یا "پسا فاشیست" توصیف شده است، سیاست های آن منعکس کننده موضع ملی گرایانه، بومی گرایانه و ضد مهاجرت دوران فاشیست ایتالیا است. اما ملونی ادعا می کند که حزب را از شر عناصر فاشیست خلاص کرده است و در تابستان گفت جناح راست ایتالیا «فاشیسم را برای چندین دهه به تاریخ تحویل داده است.» با این حال، سیاست‌های آن دست‌کم از نظر اجتماعی محافظه‌کارانه است.
وقتی نوبت به اروپا می‌رسد، Fratelli d’Italia مخالفت خود با اتحادیه اروپا را تعدیل کرده است اما از اصلاحات اتحادیه به منظور کاهش بوروکراسی و تأثیرگذاری آن بر سیاست داخلی حمایت می‌کند. طرح آن در یکی از شعارهایش گنجانده شده است: «اروپایی که کمتر انجام می دهد، اما بهتر.»
در مباحث اقتصادی، این حزب به موضع ائتلاف راست میانه مبنی بر اینکه دولت بعدی باید مالیات فروش برخی کالاها را کاهش دهد تا هزینه های بحران زندگی کاهش یابد، نزدیک شده و گفته است ایتالیا باید در مورد بودجه بهبود شرایط مرتبط با کووید-19 با اتحادیه اروپا بار دیگر مذاکره کند.
برادران ایتالیا طرفدار ناتو و اوکراین است و از تحریم‌ها علیه روسیه حمایت می‌کند، برخلاف حزب لگا که در مورد این اقدامات موضعی قاطع اتخاذ نکرده است.
با این حال، این حزب با یکی از مخالفان اصلی اتحادیه اروپا، رئیس جمهور مجارستان، ویکتور اوربان، دوستی نزدیکی دارد و پس از قطعنامه پارلمان اروپا که تصریح می کرد مجارستان را دیگر نمی توان به عنوان یک دموکراسی تعریف کرد، از رئیس جمهور قدرتمند این کشور حمایت کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها