زلال قرآن (1425)؛

کم خوابی و شب زنده داری چه اثری درحفظ سلامت نفس دارند؟

کم خوابی و شب زنده داری چه اثری درحفظ سلامت نفس دارند؟
يکشنبه 3 مهر 1401 - 13:44

العالم - زلال قرآن

کم خوابی و شب زنده داری همراه عبادات مخصوص از جمله اعمال صالحه ای است که اگر بدرستی و رعایت شرایط انجام شود این ظرفیت را دارد که با مراقبت از نفس انسان را به درجات بالای قرب الهی می رساند.
خداوند سبحان درآیات زیر:
1– آیات 1 تا 6 سوره مبارکه مزمل:
« يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ.قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا.نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا.إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا.إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِيلًا»
ترجمه: (الا ای رسولی که در جامه (فکرت و خاموشی) خفته ‌ای، (هان) شب را (به نماز و طاعت خدا) برخیز مگر کمی از آن را که نصف یا چیزی کمتر از نصف باشد (به استراحت پرداز، یا چیزی بر نصف بیفزا و به تلاوت آیات قرآن با توجه کامل مشغول باش. ما کلام بسیار سنگین (و گرانمایه قرآن) را بر تو القا می ‌کنیم . البته نماز شب (و دعا و ناله سحر) بهترین شاهد اخلاص و صفای قلب و دعوی صدق ایمان است).
2 - آیه 79 سوره مبارکه اسراء:
« وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَىٰ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا»
ترجمه: (و بعضی از شب را به خواندن قرآن (در نماز) بیدار و متهجّد باش، که نماز شب خاص توست، باشد که خدایت تو را به مقام محمود (شفاعت کبری) مبعوث گرداند).
به رسول الله (ص) فرمان داده که بخشی از شب را بیدار باش و به نماز و تلاوت قرآن و تفکر و تدبر در اسماءالله و حقایق عالم (دنیا وآخرت) بپرداز، تا از آنجا که این اعمال عبادی بهترین شاهد صفای باطن و صدق ایمان و اخلاص نیت توست، خداوند کریم به فضل و کرم خویش تو را به مقام محمود مبعوث فرماید.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها