اعتراض مردم تونس به فقر، گرانی و کمبود مواد غذایی

اعتراض مردم تونس به فقر، گرانی و کمبود مواد غذایی
دوشنبه 4 مهر 1401 - 07:51

تونس با بدترین بحران مالی در تاریخ خود دست به گریبان است.

العالم - تونس

به گزارش العالم به نقل از رویترز، صدها نفر از مردم تونس یکشنبه شب در یکی از محله‌های فقیرنشین پایتخت علیه فقر، قیمت‌های بالا و کمبود برخی مواد غذایی تظاهرات کردند؛ موضوعی که فشارها را بر دولت رئیس‌جمهور قیس سعید تشدید می کند زیرا این کشور از یک بحران اقتصادی و سیاسی رنج می‌برد.

تونس با افزایش نارضایتی به دلیل تورم نزدیک به 9 درصد و کمبود بسیاری از اقلام غذایی در فروشگاه‌ها، برای احیای مالیه عمومی خود تلاش می‌کند، زیرا این کشور توان پرداخت هزینه‌های واردات را ندارد.

از زمانی که سعید سال گذشته کنترل قوه مجریه را در دست گرفت و در اقدامی که مخالفانش آن را کودتا خواندند، پارلمان را منحل کرد، این کشور شمال آفریقا، در بحبوحه بحران سیاسی شدیدی قرار دارد.
در منطقه فقیرنشین دوار هیچر در پایتخت، برخی از معترضان قرص های نان را در هوا تکان دادند. برخی دیگر شعار می‌دادند: «قیس سعید کجاست؟». جوانان خشمگین نیز لاستیک ها را سوزاندند.

معترضان شعارهای «شغل، آزادی و عزت ملی» و «ما نمی توانیم از افزایش شدید قیمت حمایت کنیم»، «شکر کجاست؟» سر دادند.

کمبود مواد غذایی در تونس و قفسه‌های خالی در سوپرمارکت‌ها و نانوایی‌ها تشدید شده است و بر نارضایتی مردم که ساعت‌ها به جستجوی شکر، شیر، کره، روغن پخت و پز و برنج می‌پردازند، افزوده است.
ویدئوها در رسانه های اجتماعی روز یکشنبه نشان داد که ده ها مشتری در حال تقلا برای به دست آوردن یک کیلوگرم شکر در بازار هستند.

تونس که از بدترین بحران مالی خود رنج می برد، به دنبال دریافت وام صندوق بین المللی پول است.

دولت در این ماه برای نخستین بار در 12 سال گذشته بهای گاز پخت و پز را 14 درصد افزایش داد. همچنین قیمت سوخت را برای چهارمین بار در سال جاری به عنوان بخشی از طرحی برای کاهش یارانه انرژی افزایش داد، تغییر سیاستی که صندوق بین المللی پول به دنبال آن بوده است.

پربیننده ترین خبرها