گروسی: مسائل حل‌نشده بین ایران و آژانس کنار گذاشته نمی‌شوند

گروسی: مسائل حل‌نشده بین ایران و آژانس کنار گذاشته نمی‌شوند
دوشنبه 4 مهر 1401 - 19:43

رافائل گروسی در سخنرانی افتتاحیه شصت و ششمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باز هم علیه موضوعات پادمانی ایران موضع گرفت.

العالم - اروپا

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنرانی افتتاحیه شصت و ششمین کنفرانس عمومی این نهاد بین‌المللی خواستار همکاری ایران برای حل «موضوعات پادمانی» برنامه هسته‌ای این کشور شد.

بنا بر گزارشی که صفحه اینترنتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سخنرانی افتتاحیه مدیرکل این نهاد در سخنرانی افتتاحیه شصت و ششمین کنفرانس عمومی آژانس منتشر کرد، او یک بار دیگر درباره برنامه هسته‌ای ایران و موضوعات پادمانی موضعگیری کرد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخشی از سخنرانی خود گفت: «همانطور که در شصت و پنجمین نشست کنفرانس عمومی اعلام کردم، راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بر تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ذیل برجام به‌طور جدی تحت تاثیر تصمیم ایران برای توقف اجرای این تعهدات از جمله پروتکل الحاقی قرار گرفته است».

گروسی گفت: «در صورت ازسرگیری کامل اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران در چارچوب برجام، آژانس باید شکاف موجود در دانش خود را در مورد آنچه در زمانی که تجهیزات نظارتی و بازرسی ما مرتبط با برجام فعال نبود، رفع کند. چالش‌های قابل توجهی برای تایید انطباق با وضعیت میزان اعلام شده ایران درباره سانتریفیوژها و آب سنگین قبل از ۲۱ فوریه ۲۰۲۱ وجود خواهد داشت».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد: «درباره توافق پادمانی ان‌پی‌تی با جمهوری اسلامی ایران، آژانس تلاش‌هایی برای تعامل با ایران به منظور حل موضوعات باقی مانده مرتبط با وجود ذرات اورانیوم با منشا انسانی در سه مکان اعلام نشده در ایران انجام داده است. از ماه ژوئن، ایران تعاملی با آژانس نداشته است. در نتیجه، این موضوعات حل نشده‌اند و آژانس در موقعیتی نیست که در این باره ضمانت دهد که برنامه هسته‌ای ایران منحصرا برای مصارف صلح آمیز است».

وی افزود: «آژانس همچنان آماده است بار دیگر با ایران وارد تعامل شود تا بدون هرگونه تاخیر این موضوعات حل شوند. ما باید راه‌حل‌های مشترک برای مشکلات پیدا کنیم؛ مشکلاتی که اگر ما به روشی مبتنی بر همکاری آنها را حل نکنیم، قرار نیست کنار گذاشته شوند».

شصت و ششمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه آغاز به کار کرد. طبق بیانیه آژانس، نمایندگان ۱۷۵ عضو این نهاد بین‌المللی از ۲۶ تا ۳۰ سپتامبر (چهارم تا هشتم مهر) برای این نشست در مقر آژانس در وین اتریش گرد هم می‌آیند.

در روزهای آینده قرار است نمایندگان کشورهای عضو آژانس درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات از گزارش سالانه ۲۰۲۱ و بودجه ۲۰۲۳ تا تقویت فعالیت‌های مربوط به علم، فناوری و کاربردهای هسته‌ای و همچنین فعالیت‌های ایمنی و امنیت هسته‌ای آژانس و تقویت اثربخشی و بهبود کارایی پادمان‌ها گفت‌وگو کنند.

محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (دوشنبه) در شصت ‌و ششمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مقر این سازمان در وین طی سخنانی به تشریح مواضع کشور و برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

معاون رئیس جمهور با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران همواره حامی اجرای کامل و غیرتبعیض‌آمیز معاهده عدم اشاعه و موافقتنامه‌های جامع پادمان بوده، گفت: ایران سابقه‌ای مثال‌زدنی در همکاری با آژانس در این زمینه دارد. مایلم روشن سازم که هیچگونه فعالیت یا مواد هسته‌ای اعلام نشده‌ای در ایران وجود ندارد و تمامی اتهامات صرفا مبتنی بر اطلاعات ساختگی و نادرست رژیم غاصب اسرائیل است. جمهوری اسلامی ایران حقیقتا انتظار دارد که آژانس گزارش‌دهی نظارت و راستی‌آزمایی خود را به صورت حرفه‌ای‌تر، بی‌طرفانه‌تر و مستقل‌تر انجام دهد.

اسلامی گفت: انتظار داریم که آژانس برای حفظ اعتبار و انسجام خود اجازه ندهد برخی از عناصر، اتهامات کهنه‌ای را که در سال ۲۰۱۵ بسته شده‌اند و دوباره تاکید می‌کنم اتهامات کهنه‌ای را که در طول سالیان مطرح شده و در سال ۲۰۱۵ بسته شده است را به بهانه‌های مختلف بازخوانی و مطرح کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: به اعتقاد ما آژانس باید از اتکا به اطلاعات بی‌اساس از طریق منابع غیرقابل اعتماد دوری کرده و از سیستم راستی‌آزمایی قوی تبعیت کند و تنها زمانی این جریان قابل بازگشت است که تحریم‌های غیرقانونی وضع شده علیه ملت ایران به بهانه‌های واهی لغو شود و ما همواره آماده گفت‌وگو و تعامل بوده‌ایم و خواهیم بود.

فارس

پربیننده ترین خبرها