مردم کویت فردا برای انتخاب نمایندگان پارلمان پای صندوق‌های رای می‌روند

مردم کویت فردا برای انتخاب نمایندگان پارلمان پای صندوق‌های رای می‌روند
چهارشنبه 6 مهر 1401 - 14:27

کویت از زمان تصویب نظام پارلمانی در سال 1962 و به دلیل بروز اختلافات گسترده، 18 انتخابات برگزار کرده است.

العالم - آسیا - جهان اسلام

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، کویت فراگیرترین انتخابات یک دهه اخیر خود را پنجشنبه برگزار خواهد کرد و برخی از گروه های مخالف به تحریم خود پس از تعهد حاکمان سلطنتی این کشور نفت خیز به عدم مداخله در پارلمان پایان خواهند داد.
این انتخابات، ششمین رای‌گیری در 10 سال گذشته است که از وجود بحران های سیاسی مکرر در تنها کشور عربی خلیج فارس با پارلمانی کاملا منتخب حکایت دارد.
این انتخابات پس از آن برگزار می شود که شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح، ولیعهد، انحلال پارلمان را در ماه ژوئن پس از اختلافات بین قانونگذاران و دولت اعلام کرد؛ چهارمین پارلمانی که در دو سال گذشته تشکیل شده بود.
چندین نفر از نمایندگان مخالف در اعتراض به تاخیر در تشکیل جلسات پارلمان و عدم تشکیل دولت جدید اعتصاب کرده بودند. یک منبع اصلی اختلاف، درخواست نمایندگان مجلس از وزرای مرتبط با خانواده سلطنتی برای پاسخگویی در قبال فساد است.
اما زمانی که شیخ مشعل مجلس را منحل کرد، وعده داد هیچ دخالتی از سوی مقامات در انتخابات یا مجلس جدید صورت نگیرد.
ولیعهد کویت در این خصوص گفت: «ما در انتخاب نمایندگان مردم دخالت نخواهیم کرد و همچنین در انتخاب رئیس مجلس شورای ملی آینده یا کمیته های آن دخالتی نخواهیم داشت. ... مجلس ارباب تصمیمات خود خواهد بود و ما از جناحی به نفع جناح دیگر حمایت نخواهیم کرد. ما از همه فاصله خواهیم گرفت.»
چهره‌های اپوزیسیون در 10 سال گذشته در انتخابات مشارکت نکرده اند. آنها مقامات اجرایی را به دخالت در کار مجلس متهم می‌کنند.
کویت که با عراق، عربستان سعودی و ایران هم مرز است و یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان به شمار می رود، از زمان تصویب نظام پارلمانی در سال 1962، 18 انتخابات برگزار کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها