پشت پرده استعفای الحلبوسی از ریاست پارلمان عراق

پشت پرده استعفای الحلبوسی از ریاست پارلمان عراق
چهارشنبه 6 مهر 1401 - 14:08

کارشناسان معتقدند که استعفای محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق به رکود حاکم بر فضای سیاسی این کشور پایان داده و راه را برای جستجوی راه حل های جدید باز کرده است.

العالم - نظرکده

کارشناسان سیاسی معتقدند که پارلمان عراق استعفای الحلبوسی را رد خواهد کرد.

کارشناسان بر این عقیده اند که الحلبوسی از سوی نمایندگان جریان صدر انتخاب شده و حال با خروج آنها از پارلمان با نمایندگانی رو به روست که به او رأی نداده اند لذا ترجیح داده است استعفای خود را تقدیم کرده و در حد یک نماینده باقی بماند.

کارشناسان سیاسی درباره انتخابات زودهنگام هم معتقدند که این انتخابات مطلوبی به دنبال نخواهد داشت زیرا برگزاری چنین انتخاباتی مستلزم تشکیل کمیته ای برای وضع قوانین انتخاباتی خاص متناسب با شرایط بحرانی کشور است. آنها خاطرنشان می کنند که برگزاری این انتخابات مستلزم آن را که پارلمان، خود را منحل کند.

برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که هدف رئیس پارلمان از این استعفا، زیر سئوال بردن اعتبار چارچوب هماهنگی است. انها معتقدند که چارچوب هماهنگی اعتبار خود را به اثبات رسانده است.

آنها معتقدند که حلبوسی در طرح استعفای خود چندان جدی نیست بلکه سعی کرده است که مسائل سیاسی که اکنون دامنگیر چارچوب هماهنگی و جریان صدر است بهره برداری کند.

آنها همچنین استعفای حلبوسی را نوعی زد و بند سیاسی برای از سر گیری جلسات پارلمان و در نهایت انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر می دانند.

این کارشناسان معتقدند که پارلمان عراق بدون چراغ سبز جریان صدر هیچ جلسه ای را تشکیل نخواهد داد. آنها جریان صدر و ائتلاف سه گانه را مسئول تعطیل جلسات پارلمان عراق می دانند چرا که آنها دولتی می خواهند که ضامن تأمین منافعشان باشد و آن دولت، تنها دولت الکاظمی است.

به عقیده این کارشسناسان جریان صدر و متحدانش یعنی ائتلاف حاکمیت و حزب دموکرات کردستان تلاش می کنند مانع تشکیل کابینه شوند تا به این ترتیب الکاظمی را در رأس حکومت نگه دارند یا دولتی از جنس دولت الکاظمی تشکیل دهند.

پربیننده ترین خبرها