گزارش لحظه به لحظه العالم از نشست پارلمان عراق و حاشیه های آن| حرکت تظاهرکنندگان عراقی به سمت پارلمان هم زمان با ابقای الحلبوسی/ حمله راکتی به منطقه سبز بغداد

چهارشنبه 6 مهر 1401 - 16:50

نمایندگان پارلمان عراق روز چهارشنبه در نشستی بار دیگر محمد الحلبوسی را به ریاست پارلمان برگزیدند.

العالم _ عراق

الحلبوسی پیشتر از ریاست پارلمان استعفا داده بود. نشست روز چهارشنبه پارلمان به ریاست شاخوان عبدالله معاون دوم رئیس پارلمان برگزار شد. هم زمان با نشست پارلمان، تظاهرکنندگان اولین مانع از سه مانعی را که نیروهای امنیتی روی پل الجمهوریه نصب کرده بودند، رد کردند. این پل به ساختمان پارلمان در منطقه سبز بغداد منتهی می شود. 222 نفر از نمایندگان استعفای الحلبوسی را نپذیرفتند و فقط 13 نفر با آن موافقت کردند.

بیشتر تظاهرکنندگان طرفدار جریان صدر عراق هستند هرچند این جریان وابستگی آنان را به خود اعلام نکرده است.

به گفته ناظران اگر تظاهرکنندگان به فرمان رهبران حزبی راهی منطقه سبز شده باشند، جمعیت آنان بیشتر خواهد شد و اگر خودجوش تجمع کرده باشند، تظاهرات چند ساعت بعد پایان خواهد یافت.

این در حالی است که برخی معتقدند هماهنگی اعلام نشده از طرف مقتدا صدر تظاهرکنندگان را به سمت منطقه سبز کشانده است.

یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد سه راکت در منطقه سبز بغداد فرود آمد که به زخمی شدن چهار نیروی امنیتی از جمله یک افسر منجر شد.

صالح محمد العراقی چهره نزدیک به رهبر جریان صدر حمله راکتی به منطقه سبز بغداد را محکوم کرد و آن را کار تروریست ها و افراد بعثی دانست.

منابع عراقی اعلام کردند معترضان ساختمان استانداری را در دو استان البصره و الناصریه تصرف کرده اند.

منابع عراقی از تیراندازی به نیروهای امنیتی نزدیک پل جمهوری در بغداد خبر دادند.

ناظران اتفاقات روز چهارشنبه در بغداد را نشان نبود توافق بین گروه ها و احزاب سیاسی دانستند و پیش بینی کردند بر شدت اعتراضات افزوده شود.

پارلمان عراق پس از رای گیری برای ابقای محمد الحلبوسی در منصب ریاست پارلمان و انتخاب محسن المندلاوی به عنوان معاون اول وی به نشست خود پایان داد.

نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق خواستار گفتگوی سازنده در نزدیک ترین زمان ممکن بین گروه های سیاسی این کشور و خودداری از تهدید و ایجاد هراس برای یکدیگر شد.

خبر در حال تکمیل است...

پربیننده ترین خبرها