دمشق پرونده شیمیایی سوریه را سیاسی‌کاری خواند

دمشق پرونده شیمیایی سوریه را سیاسی‌کاری خواند
جمعه 8 مهر 1401 - 03:05

«بسام صباغ» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت گفت که در مورد پرونده شیمیایی این کشور همچنان سیاسی کاری می‌شود.

العالم-سوریه

بسام صباغ پنجشنبه شب تاکید کرد که ادامه سیاسی کاری در پرونده موسوم به «پرونده شیمیایی» سوریه از سوی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و کمیته ۱۵۴۰ شورای امنیت، گزینشی بودن و استانداردهای دوگانه این سازمان را نشان می‌دهد.

وی تاکی کرد، سوریه همچنان تشکیل تیم تحقیق و شناسایی را غیرقانونی می‌داند و مخالف روش‌های اشتباه و غیرحرفه‌ای این تیم است که منجر به نتیجه گیری نامعتبر می‌شود.

وی گفت این اقدامات تنها در خدمت برنامه‌های برخی کشورهای غربی است.

نماینده سوریه تصریح کرد، کشورش همواره و قاطعانه استفاده از این تسلیحات را در هر زمان، مکان و تحت هر شرایطی محکوم کرده و از زمان پیوستن به توافقنامه منع سلاح‌های شیمیایی و حتی قبل از تاریخ لازم الاجرا شدن آن، تمایل خود برای همکاری کامل با سازمان منع سلاح های شیمیایی اعلام کرد.

صباغ افزود: سوریه در ۱۵ ماه جاری گزارش شماره ۱۰۶ خود را به مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ارائه کرد که در برگیرنده فعالیت‌هایی است که در ارتباط با امحای سلاح‌های شیمیایی و تأسیسات تولیدی است.

وی اضافه کرد، کمیته ملی سوریه به دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی پیشنهاد برگزاری نشست هماهنگی میان دو طرف در بیروت را برای توافق بر سر دستور کار نشست آتی در سطح عالی بین وزیر امور خارجه ورئیس کمیته ملی و مدیرکل سازمان برای حل مسائل باقی مانده، داد.

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه این کشور طی روزهای ۱۱ تا ۱۹ ماه سپتامبر جاری بازدید تیم دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح های شیمیایی را برای انجام نهمین دور بازرسی از مرکز مطالعات و تحقیقات علمی تسهیل کرده است، گفت: جای تعجب است که گزارش ماهانه مدیرکل به گزارش دور هشتم بازرسی که نبود هیچ گونه فعالیت ممنوعه بر اساس توافقنامه را تایید می‌کند، اشاره نکرد.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل خاطرنشان کرد: در خصوص فعالیت هیئت حقیقت یاب سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، سوریه همچنان منتظر است تا این هیئت گزارش‌های خود را درباره حوادثی که از سال ۲۰۱۷ گزارش شده است، منتشر کند.

وی در پایان بر لزوم پایبندی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و کمیته‌های آن بر انجام کار حرفه‌ای، بی طرفانه و عینی تاکید کرد.

صباغ پیش‌تر گفته بود که سوریه اطلاعاتی در مورد دستیابی تروریست‌های “داعش” و “جبهه النصره” به سلاح‌های شیمیایی و مواد شیمیایی سمی برای انجام حملات شیمیایی یا ایجاد نمایشنامه‌های ساختگی با هدف متهم کردن ارتش عربی سوریه را در اختیار کمیته ۱۵۴۰ و دبیرخانه فنی سازمان منع تسلیحات شیمیایی قرار داده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها