کاخ کرملین: خرابکاری در نورد استریم تروریسم دولتی است

کاخ کرملین: خرابکاری در نورد استریم تروریسم دولتی است
جمعه 8 مهر 1401 - 14:21

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت: خرابکاری در خط انتقال گاز روسیه به اروپا «تروریسم دولتی» است و خواستار تحقیقات جدی بین‌المللی شد.

العالم - اروپا

«دمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز جمعه خرابکاری در خطوط انتقال گاز روسیه به اروپا را «تروریسم دولتی» دانست.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پسکوف در نشستی خبری گفت: «این اقدام تروریسم دولتی نباید بدون تحقیقات جدی بین‌المللی بماند».

سخنگوی کرملین درباره نهایی شدن الحاق چهار ناحیه از اوکراین به خاک روسیه نیز گفت: «هرگونه حمله خمپاره‌ای به قلمروهای جدید روسیه، تهاجم علیه این کشور تلقی می‌شود».

وی متذکر شد: «مسکو به‌دنبال دامن زدن به مسئله تشدید تنش‌های اتمی نیست و از همه طرف‌ها می‌خواهیم که به شکل مسئولانه عمل کنند. تهدید استفاده از سلاح اتمی علیه ما اقدامی غیرمسئولانه است».

پسکوف همچنین گفت: «اهداف نظامی روسیه در اوکراین تغییری نداشته و از سوی دیگر از طرف اوکراین تمایلی برای گفت‌وگو دیده نمی‌شود».

بامداد امروز (جمعه) کاخ کرملین خبر داد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور این کشور طی فرمانی، استقلال دو منطقه زاپوروژیا و خرسون اوکراین را برسمیت شناخت.

رسانه‌های روسی خبر داده‌اند که برسمیت شناختن استقلال دو منطقه خرسون و زاپوروژیا، گام نخست برای پیوستن رسمی این دو منطقه به روسیه به شمار می‌آید.

طی روزهای اخیر همه‌پرسی‌هایی در چهار منطقه روسیه شامل دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا برگزار شده‌اند.

در منطقه دونتسک ۹۹.۲۳% از پیوستن به روسیه حمایت کردند. نرخ مشارکت در این همه‌پرسی ۹۷.۵۱% گزارش شد. در لوهانسک هم ۹۸.۴۲% به نفع پیوستن به روسیه رأی دادند. در خرسون، میزان حمایت ۸۷.۵% و در زاپروژیا، ۹۰.۱% بود.

همه‌پرسی الحاق مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا به روسیه از جمعه (۲۳ سپتامبر) آغاز شد. این چهار منطقه در مجموع حدود ۱۵ درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند.

هم زمان با برگزاری این همه‌پرسی، سه‌شنبه مقامات سوئدی درباره نشتی گاز در خط لوله نورد استریم در مسیر آب‌های سوئد و دانمارک پیام هشدار صادر کردند. مقام‌های دانمارک هم هشدار مشابهی دادند. نخست‌وزیر نروژ نیز چهارشنبه شب از استقرار نیروی نظامی نزدیک تاسیسات نفت و گاز این کشور پس از خرابکاری مشکوک در تاسیسات گازی نورد استریم خبر داد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها