تقابل جناح چپ و راست در یکی از حساس ترین انتخابات جهان؛

انتخابات ریاست جمهوری و مجالس برزیل یکشنبه برگزار می‌شود

انتخابات ریاست جمهوری و مجالس برزیل یکشنبه برگزار می‌شود
شنبه 9 مهر 1401 - 09:03

گرچه 11 نامزد ریاست جمهوری برای پیروزی در برزیل رقابت می‌کنند، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد تنها بولسونارو و لولا از بختی بالا برای پیروزی برخوردارند.

العالم - امریکا
بنابر گزارش رویترز، برزیلی ها روز یکشنبه به پای صندوق های رای می روند تا در یکی از حساس ترین انتخابات جهان در سال جاری میلادی مشارکت کنند.
در این انتخابات، ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور فعلی از جناح راست، با لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور پیشین چپ‌گرا روبرو خواهد شد. همچنین تمامی کرسی‌های مجلس سفلی این کشور و 27 کرسی مجلس قانونگذاری در سطح ایالتی و ناحیه‌ای، تمامی فرمانداری‌ها و یک سوم کرسی‌های مجلس سنای برزیل در انتخابات روز یکشنبه درگیر خواهند بود.
در حالی که 11 نامزد ریاست جمهوری در عرصه رقابت حضور دارند، نظرسنجی ها نشان می دهد که تنها بولسونارو و لولا از بخت بالای پیروزی برخوردار هستند.
بولسونارو، کاپیتان سابق ارتش که در سال 2018 به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، به دنبال تحمیل برنامه محافظه کارانه خود در بزرگترین کشور آمریکای لاتین بوده است، اما به دلیل عدم موفقیت در بهبود استانداردهای زندگی و اظهار نظرهایی که به طور گسترده جنسیت گرا و نژادپرستانه شناخته می شوند، مورد انتقاد قرار گرفته است. او همچنین ویروس کرونا را «آنفولانزای کوچک» نامیده است. رئیس جمهور به طور سیستماتیک حفاظت فدرال برای جنگل های بارانی آمازون را برچیده است. او همچنین به قابلیت اطمینان سیستم رأی‌گیری الکترونیک برزیل حمله کرده و شک و تردیدهایی را در مورد اینکه آیا شکست را به طور مسالمت‌آمیز می‌پذیرد، ایجاد کرده است.
لولا، رهبر پیشین اتحادیه های کارگری که از سال 2003 تا 2010 رئیس جمهور برزیل بود، متعهد شده است که برنامه های مخارج اجتماعی سخاوتمندانه را که اولین مأموریت او بود، احیا کند و در عین حال اجرای محیط زیست را تقویت کند و از گروه های به حاشیه رانده شده بهتر محافظت نماید.
زمانی که لولا در قدرت بود، محبوبیتش افزایش یافت زیرا او از یک اقتصاد در حال شکوفایی بهره برد تا شبکه امنیت اجتماعی برزیل را به طور چشمگیری گسترش دهد. اما در سال‌های پس از ترک ریاست‌جمهوری او، اقتصاد رو به افول گذاشت، جانشین او استیضاح شد و بسیاری از یارانش به زندان رفتند. خود لولا 19 ماه را به دلیل اتهامات فساد مالی در زندان گذراند که بعداً به دلایل رویه ای لغو شد.
رای گیری در ساعت 8 صبح به وقت برازیلیا آغاز می شود و در ساعت 5 بعد از ظهر پایان می یابد. با توجه به ماهیت الکترونیکی رای گیری، نتایج به سرعت منتشر خواهد شد - احتمالاً چند ساعت پس از پایان رای گیری.
اگر هیچ نامزدی از آستانه 50 درصدی که برای پیروزی مستقیم لازم است فراتر نرود، دو نامزد برتر - احتمالاً لولا و بولسونارو - به دور دوم انتخابات در 30 اکتبر (یکشنبه 8 آبان) خواهند رفت.
همه نظرسنجی‌ها حاکی از افزایش دست‌کم 8 درصدی فاصله رئیس‌جمهور پیشین با رقیبش است، هرچند برخی نشان می‌دهند که پیشتازی او بسیار بیشتر است. نظرسنجی IPEC که دوشنبه هفته گذشته منتشر شد، لولا را با 17 درصد برتری پیشتاز نشان داد.
اما نظرسنجی‌ها بر سر اینکه آیا لولا آرای لازم برای دستیابی به اکثریت لازم به منظور کسب پیروزی در دور اول را دارد یا خیر، اختلاف دارند.
موضوع دیگر میزان مشارکت است. در حالی که پایگاه حمایتی لولا گسترده تر است، نشانه هایی وجود دارد که پایگاه بولسونارو مشتاق تر است.
شاید صلح‌آمیز بودن برگزاری انتخابات بزرگترین پرسش پیرامون رای گیری روز یکشنبه باشد.
خشونت های سیاسی در برزیل در حال افزایش است. چند نفر از هواداران لولا - و دست‌کم یک حامی بولسونارو - به دلیل اختلافات سیاسی در ماه های اخیر به قتل رسیده اند.
بولسونارو بارها گفته است که ممکن است شکست در انتخابات را نپذیرد، در حالی که مدعی است ارتش در کنار اوست. بیشتر تحلیلگران کودتای نظامی در صورت شکست بولسونارو را بعید می دانند، اما بسیاری از یک دوره طولانی خشونت سیاسی و اختلالات اقتصادی بیم دارند.
مالکیت اسلحه در دوران بولسونارو به طرز چشمگیری افزایش یافته است، در حالی که افسران پلیس تمایل دارند از بولسونارو حمایت کنند.

پربیننده ترین خبرها