آغاز تظاهرات؛ تدابیر امنیتی بی‌سابقه در بغداد همزمان با سالگرد تظاهرات اکتبر ۲۰۱۹+ تصویر هوایی از معترضان

آغاز تظاهرات؛ تدابیر امنیتی بی‌سابقه در بغداد همزمان با سالگرد تظاهرات اکتبر ۲۰۱۹+ تصویر هوایی از معترضان
شنبه 9 مهر 1401 - 11:13

در بحبوحه تدابیر امنیتی بی‌سابقه در عراق، شماری از تظاهرات‌کنندگان صبح امروز (شنبه) وارد میدان التحریر در قلب پایتخت شدند، برخی از افراد شرکت‌کننده در تجمعات بغداد پرچم‌های منتسب به جریان صدر را در دست دارند.

العالم- عراق

به گزارش العالم، یک منبع امنیتی تصریح کرد از نخستین ساعات صبح امروز، تظاهرات‌کنندگان در سالروز اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹، در حال ورود به میدان التحریر هستند.

برخی گزارش ها حاکی است که برخی افراد شرکت‌کننده در تجمعات بغداد در حال حمله با سنگ و آجر به پلیس هستند.

امروز (شنبه اول اکتبر) سومین سالروز تظاهرات اکتبر سال ۲۰۱۹ است که در نتیجه حمایت برخی کشورهای غربی از آن، به سقوط دولت وقت عراق به ریاست «عادل عبدالمهدی» انجامید و پس از آن دولت مصطفی الکاظمی رو کار آمد.

گروه‌ها و احزاب و افرادی که در تظاهرات سه سال پیش شرکت داشتند، در عراق به احزاب «تشرینی» (اُکتبری) شهره شدند. هر چند گفته می‌شود که احزاب و گروه‌های تشرینی در این تظاهرات هستند، اما به گفته منابع عراقی، بسیاری از افراد حاضر در تجمع امروز پرچم‌های منتسب به جریان صدر را در دست دارند.

همزمان با ازسرگیری تظاهرات، رسانه‌ امنیتی عراق در بیانیه‌ای تأیید کرد که "دستورات اکیدی وجود دارد که بر ممنوعیت حمل سلاح یا تشکیل گروه‌های مسلح خارج از چارچوب دولت تأکید می‌کند".

دفتر "مصطفی الکاظمی" نخست‌وزیر عراق نیز به دستگاه‌های امنیتی مختلف دستور داده تا از استفاده از گلوله‌های ساچمه‌ای و پلاستیکی و بمب‌های دودزا خودداری، و برای جلوگیری از حمل سلاح گرم، اماکن تظاهرات را بازرسی کنند.

پیش از این تظاهرات‌کنندگان در مرکز و جنوب عراق و نیز فعالان مدنی در استان‌های صلاح‌الدین و دیالی اعلام کرده بودند که روز شنبه، اول اکتبر، در سالروز تظاهرات اکتبر ۲۰۱۹، تظاهراتی در بغداد برگزار خواهند کرد.

از پنج‌شنبه شب خیابان‌های اطراف منطقه سبز شاهد تدابیر شدید امنیتی و بازرسی خودروهای عبوری است.

در همین حال فرماندهی عملیات بغداد (ارتش)، امروز از «وضعیت باثبات و زندگی طبیعی و تردد عادی و روان» در پایتخت خبر داده و گفته، «آنچه برخی در شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی در خصوص استقرار برخی گروه‌های مسلح در برخی مناطق بغداد، ادعا کرده‌اند، صحت ندارد».

همچنین «یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق خاطرنشان کرد، «وضع امنیتی همه استان‌های عراق خوب است. دستورات فرمانده کل قوا به نیروهای امنیتی برای عدم استفاده از سلاح علیه تظاهرات‌کنندگان صادر شده است. برخی رسانه‌ها خبرهای دروغ یا نادرست منتشر می‌کنند. از تظاهرات‌کنندگان درخواست می‌کنیم که برای ممانعت از ایجاد آشوب، با نیروهای امنیتی همکاری جدی داشته باشند».

تصویر هوایی از معترضان و نیروهای امنیتی در پل الجمهوریه در بغداد

پربیننده ترین خبرها