قطع روابط دیپلماتیک نیکاراگوئه با هلند

قطع روابط دیپلماتیک نیکاراگوئه با هلند
شنبه 9 مهر 1401 - 11:55

نیکاراگوئه در اعتراض به دخالت‌های سفیر هلند و رفتار مقام‌های این کشور با اتباع نیکاراگوئه، روابط دیپلماتیک بین دو کشور را قطع کرد.

العالم - اروپا - امریکا
با شدت گرفتن تنش‌ها بین نیکاراگوئه و هلند، مقام‌های این کشور حوزه آمریکای مرکزی روابط با این کشور اروپایی را قطع کردند.

منابع رسانه‌ای از ماناگوآ پایتخت نیکاراگوئه خبر دادند، روابط دیپلماتیک این کشور با هلند در اعتراض به مواضع سفیر آمستردام در ماناگوآ و اقدامات مقام‌های هلندی علیه اتباع نیکاراگوئه قطع شد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه نیکاراگوئه روز شنبه (امروز) با انتشار یک بیانیه قطع روابط دیپلماتیک با هلند را اعلام کرد.

در بیانیه آمده است: «وزارت روابط خارجه دولت آشتی و وحدت ملی نیکاراگوئه به مقام‌های هلندی در مورد تصمیم ما برای تعلیق فوری روابط دیپلماتیک دوجانبه به دلیل موضع مداخله جویانه و نواستعماری هلند که به خانواده‌های نیکاراگوئه‎‌ای توهین کرده و همچنان آنها را با لغو کارهای عمومی مانند بیمارستان‌ها در جوامع بومی و آفریقایی تبار تهدید می‌کند، اطلاع داده است».

روز جمعه (دیروز) دانیل اورتگا رئیس‌جمهور نیکاراگوئه دخالت هلند در امور داخلی کشورش را محکوم کرد. وی همچنین با محکوم کردن اظهارات سفیر هلند اعلام کرد که قصد ندارد روابط نیکاراگوئه با «این دولت مداخله گر» را حفظ کند.

رئیس‌جمهور نیکاراگوئه همچنین با تاختن به سخنان «کریستین پیرن» سفیر هلند در نیکاراگوئه گفته بود که او طوری با مردم نیکاراگوئه حرف می‌زند که انگار «نیکاراگوئه مستعمره هلند است».

مقام‌های نیکاراگوئه پیشتر در اعتراض به سخنان «هوگو رودریگز» که قرار بود عهده‌دار منصب سفارت آمریکا در نیکاراگوئه شود، ورود او به کشور را منع کرده بودند. او در جلسه استماع ماه جولای در مجلس سنای، نیکاراگوئه را «یک دولت مطرود و منفور در منطقه» و «دیکتاتوری» خوانده بود.

دولت نیکاراگوئه همچنین روز چهارشنبه هفته گذشته «بتینا موسچیت» نماینده اتحادیه اروپا در نیکاراگوئته را «عنصر نامطلوب» خواند و خواستار خروج او از کشور شد. مقام‌های نیکاراگوئه به او اعلام کردند، به دلیل احترام نگذاشتن او به حاکمیت نیکاراگوئه، دیگر از حضور وی در این کشور استقبال نمی‌شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها