لبنان و دو پرونده مهم «تشکیل دولت» و «ترسیم مرزها»

لبنان و دو پرونده مهم «تشکیل دولت» و «ترسیم مرزها»
يکشنبه 10 مهر 1401 - 14:12

روزهای سرنوشت سازی در انتظار لبنان است، بیروت بر سر دوراهی بین گزینه «تشکیل دولت و توافق با رژیم صهیونیستی در پرونده تعیین مرزهای دریایی» و گزینه دوم «بحران، مانور، مانع تراشی ها و اجرای سناریوهای متعدد» قرار دارد.

العالم - لبنان

در خصوص پرونده تعیین مرزهای دریایی، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی دیروز خود به صراحت تاکید کرد که رسیدن به نتیجه خوب در این پرونده چشم انداز بزرگ و امیدوارکننده ای را پیش روی مردم لبنان باز خواهد کرد، و افق های جدیدی در زمینه های اقتصادی خواهد گشود؛ لبنان خود دارای گنج های بزرگی است و نیاز نیست به کمک های خارجی سایرین از جمله کشورهای اروپایی که خود از شرایط سخت اقتصادی و معیشتی رنج می برند، متکی باشد.

سیدحسن نصرالله درباره «پرونده ترسیم مرزها» تاکید کرد تصمیم نهایی با مقامات لبنانی است که به زودی موضع آنها در این مورد مشخص خواهد شد.

رسانه‌های ترکیه‌ای به نقل از یک منبع بلندپایه لبنانی محتوای طرح پیشنهادی آمریکایی‌ها را مثبت دانستند و براساس آن شرکت فرانسوی توتال بر اساس قرارداد امضا شده قبلی با بیروت قادر خواهد بود اکتشاف گاز در میادین لبنان را آغاز کند.

این منبع خاطرنشان کرد که با این پیشنهاد، حق و حقوق لبنان در میدان قانا، خط 23 مرز دریایی و میادین گازی در داخل مرزهای این کشور به طور کامل محفوظ می ماند.

علاوه بر مناقشه بر سر مرزهای دریایی، مناقشه دیگری نیز بر سر چند نقطه در مرز زمینی وجود دارد؛ بنا به گفته منبع لبنانی که نامش فاش نشده، این پیشنهاد آمریکایی ها، تضمین کننده ارتباط این قضایای به هم نیست و قضیه مرزهای زمینی جنوبی هیچ گونه ارتباطی به مرزهای دریایی ندارد.

علاوه بر تحولات مثبت پرونده تعیین مرزها، همزمان در فضای سیاسی لبنان نیز پرونده تشکیل دولت با گام های مثبتی روبروست و ارزیابی دیدارهای میشل عون، رئیس جمهوری و نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان مثبت است و در حال حاضر گفت‌وگوهای میان عون و میقاتی برسر نهایی کردن ترکیب کابینه دولت جدید می باشد که متعاقبا تکمیل و به زودی اعلام خواهد شد.

به نوشته روزنامه‌های لبنانی، در ساعات گذشته تبادل نظر برسر پرونده تشکیل دولت جدید لبنان به نتیجه رسید و اجماع بر سر پیشنهاد وزیر دروزی برای جایگزینی وزیر مهاجران (آوارگان لبنانی خارج از کشور)، عصام شرف الدین حاصل شد. پس از اینکه جبران باسیل، رئیس جنبش «لبنان قوی»، دو نام پیشنهادی برای وزارت را رد کرد، رئیس سابق حزب دمکرات، وزیر طلال ارسلان بنا به پیشنهاد صالح الغریب، وزیر سابق، فرد جدیدی را معرفی کرد. در مورد وزیر اقتصاد، میقاتی فردی را از خانواده آل علی پیشنهاد کرد که رئیس جمهور عون با مشورت نمایندگان عکار در مجلس، آن را تایید کرد.

سید نصرالله در مورد تشکیل دولت اظهار داشت که تا همیجا هم کار به درازا انجامیده و دیر شده است اما همچنان امیدوار است که در چند روز آینده دولت تشکیل شود.

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به برگزاری آخرین جلسه انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد که حزب واحدی که اکثریت مجلس را دارا باشد، وجود ندارد.

وی افزود: هرکس می‌خواهد رئیس‌جمهور را انتخاب کند باید با پرهیز از چالش به سمت رایزنی و مشورت با نیروهای سیاسی حرکت کند تا به توافق بر سر گزینه دارای اکثریت پارلمان دست یابد.

علی‌رغم مثبت بودن پرونده تشکیل دولت و تفاهم بین گروه‌های سیاسی لبنان، طلال ارسلان، رئیس حزب دمکرات لبنان، از وجود مانورها و ممانعت‌ها خبر داد.

وی در توئیتی نوشت که در مقابل تلاش جلسه اخیر برای برطرف کردن خلأ اجتناب ناپذیر ریاست جمهوری، مانع تراشی هایی بر سر راه تشکیل دولت وجود دارد که هنگام تصویب بودجه ممکن است اوضاع بدتر شود.

وی افزود همزمان با شرایط سخت اقتصادی، مالی و پولی کشور چنین تصمیمات لحظه ای (غیر کارشناسی) و بدون اجرای اصلاحات مورد نیاز، بار فشار را بر دوش شهروندان لبنانی افزایش خواهد داد.

ارسلان در پایان گفت: احتمال فروپاشی به طور فزاینده و تصاعدی رو به افزایش است.

لبنان همچنان چشم‌ به راه روزهای سرنوشت ساز آینده است.

پربیننده ترین خبرها