سازمان ملل: بر سر تمدید آتش‌بس در یمن، توافق صورت نگرفت

سازمان ملل: بر سر تمدید آتش‌بس در یمن، توافق صورت نگرفت
يکشنبه 10 مهر 1401 - 23:02

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن خبر داد که بر سر تمدید آتش‌بس در این کشور، توافقی حاصل نشده است.

العالم - یمن

«هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن شامگاه امروز یکشبنه از شکست مذاکرات برای تمدید آتش‌بس در این کشور خبر داد.

گروندبرگ گزارش داد که «به خاطر عدم حصول توافق بر سر تمدید آتش‌بس در امروز، متأسف هستیم».

وی همچنین گفت: به مذاکره با همه طرفها ادامه خواهیم داد تا به سرعت، به توافق دست پیدا کنیم».

این مقام سازمان ملل خبر داد که به طرفهای مذاکرات، در یکم اکتبر، پیشنهادی برای تمدید شش ماهه آتش‌بس ارائه کرده است و موارد دیگری را به مفاد آتش‌بس اضافه کرده است.

گروندبرگ خاطر نشان کرد، پیشنهاد تمدید آتش‌بس شامل پرداخت حقوق کارکنان کشوری و بازگشایی مسیرهای مشخص در تعز و سایر استانهاست.

شورای عالی سیاسی یمن شامگاه امروز یکشنبه به کشورهای متجاوز ائتلاف سعودی-اماراتی هشدار داد که حملات و محاصره یمن را فورا به پایان برسانند.

این شورا تأکید کرد اگر حملات و محاصره ادامه یابد، نیروهای مسلح یمن دست بسته نخواهند ماند، بلکه فرودگاهها، بندرها و شرکتهای نفتی این کشور را هدف حملات خود قرار خواهند داد.

آتش‌بس دو‌ماهه یمن در سیزدهم فروردین‌ماه امسال (۱۴۰۱) آغاز شد؛ اما دوازدهم خردادماه بود که فرستاده سازمان ملل متحد اعلام کرد، طرفین درگیر در یمن با همان شروط قبلی توافق اصلی موافقت کردند که آتش‌بس دو ماه دیگر و پس از آن نیز بار دیگر تا دوم اکتبر (۱۰ مهر) تمدید شد.

دولت صنعاء در این مدت در شرایطی به دلیل کاهش درد و رنج‌های مردم یمن با آتش‌بس موافقت کرده است که ائتلاف سعودی همچنان به محاصره یمن ادامه داده و به طور روزانه با حملات خود آتش بس را نقض می‌کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها