افزایش بهای نفت همزمان با توافق قریب‌الوقوع اوپک پلاس برای بزرگترین کاهش تولید از سال 2020

افزایش بهای نفت همزمان با توافق قریب‌الوقوع اوپک پلاس برای بزرگترین کاهش تولید از سال 2020
دوشنبه 11 مهر 1401 - 08:41

نشست گروه موسوم به اوپک پلاس برای بررسی کاهش تولید روز چهارشنبه برگزار می‌شود.

العالم - جهان

به گزارش العالم به نقل از رویترز، بهای نفت در معاملات اولیه آسیا در روز دوشنبه بیش از 3 درصد افزایش یافت. این در حالی است که گروه موسوم به اوپک پلاس در نظر دارد تولید خود را بیش از 1 میلیون بشکه در روز کاهش دهد تا بزرگترین کاهش تولید خود را از زمان آغاز همه گیری کووید-19 به اجرا گذارد.
صبح امروز بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال - پس از کاهش 0.6 درصدی در روز جمعه - با 2 دلار و 51 سنت یا 3 درصد افزایش به 87 دلار و 65 سنت رسید. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز پس از کاهش 2.1 درصدی روز جمعه، 3 درصد یا 2 دلار و 39 سنت افزایش یافت و 81 دلار و 88 سنت معامله شد.
بهای نفت از ژوئن به مدت چهار ماه متوالی کاهش یافته است زیرا قرنطینه‌های ناشی از کووید-19 در چین - یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی جهان - به تقاضا آسیب می‌زند در حالی که افزایش نرخ‌های بهره و افزایش ارزش دلار آمریکا بر بازارهای مالی جهانی تأثیر گذاشته است.
منابع اوپک پلاس به رویترز گفتند برای حمایت از قیمت‌ها، سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آنها، گروهی موسوم به اوپک پلاس، کاهش تولید بیش از یک میلیون بشکه در روز را پیش از نشست روز چهارشنبه بررسی می‌کنند.
در صورت توافق، این دومین کاهش ماهانه متوالی گروه پس از کاهش تولید 100000 بشکه در روز در ماه گذشته خواهد بود.
با این حال، دو منبع از این گروه تولیدکننده گفتند اوپک پلاس اهداف تولید خود را در ماه ژوئیه، نزدیک به 3 میلیون بشکه در روز، از دست داد زیرا تحریم‌های اعمال‌شده بر برخی اعضا و سرمایه‌گذاری پایین توسط برخی دیگر، توانایی آن را برای افزایش تولید کاهش داده است.
تحلیلگران ANZ در یادداشتی در این خصوص گفتند: «هر چیزی کمتر از 500 هزار بشکه در روز توسط بازار جدی گرفته نخواهد شد، بنابراین، ما بخت قابل توجهی را برای کاهش 1 میلیون بشکه در روز می بینیم.»

پربیننده ترین خبرها