آژانس بین‌المللی انرژی: اروپا با خطر بی‌سابقه کمبود گاز مواجه است

آژانس بین‌المللی انرژی: اروپا با خطر بی‌سابقه کمبود گاز مواجه است
دوشنبه 11 مهر 1401 - 10:53

بنا بر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، اروپا در زمستان پیش رو احتمالاً با بحران کم‌سابقه‌ای در حوزه تأمین گاز مواجه خواهد شد.

العالم - اروپا

به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد اروپا در زمستان امسال پس از آنکه روسیه حمل‌ونقل گاز از طریق خط لوله را قطع کرد، با «خطرات بی‌سابقه‌ای» برای دریافت گاز طبیعی مواجه خواهد شد. همچنین اروپا ممکن است با آسیا برای دریافت گاز مایع کمیاب و گران‌قیمت که از طریق کشتی وارد می‌شود، رقابت کند.
آژانس بین‌المللی انرژی که مقر آن در پاریس است، در گزارش فصلی گاز خود که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد کشورهای اتحادیه اروپا در صورت قطع کامل گاز روسیه در بحبوحه منازعه اوکراین، باید 13 درصد از مصرف خود را در زمستان کاهش دهند. این گروه افزود بخش عمده ای از این کاهش باید ناشی از رفتار مصرف کنندگان مانند کاهش یک درجه ترموستات ها و تنظیم دمای دیگ بخار و همچنین صرفه جویی در صنعت و تاسیسات باشد.
اتحادیه اروپا روز جمعه با کاهش دست‌کم 5 درصدی مصرف برق در ساعات اوج قیمت موافقت کرد.
تنها بخش اندکی از گاز روسیه هنوز به وسیله خطوط لوله از طریق اوکراین به اسلواکی و از طریق دریای سیاه و ترکیه به بلغارستان می رسد. دو مسیر دیگر، از زیر دریای بالتیک به آلمان و از طریق بلاروس و لهستان، بسته شده است.
یکی دیگر از تهدیدهای مشخص‌شده در این مطالعه، سرمای اواخر زمستان است که به ویژه چالش برانگیز محسوب می شود زیرا ذخایر گاز زیرزمینی در پایان فصل سرما به دلیل گازِ کمتر و فشار اندک در منابع ذخیره، کندتر جریان می‌یابد. اتحادیه اروپا در حال حاضر ذخیره سازی را تا 88 درصد افزایش داده است، آن هم پیش از هدف‌گذاری خود برای 80 درصد قبل از فرا رسیدن زمستان. آژانس بین المللی انرژی معتقد است 90 درصد ذخیره سازی در سناریوی قطع گاز روسیه مورد نیاز است.
کسب‌وکارها در اروپا قبلاً مصرف گاز طبیعی را کاهش داده‌اند، گاهی اوقات صرفاً با کنار گذاشتن فعالیت‌های انرژی‌بر مانند ساخت فولاد و کود، در حالی که مشاغل کوچک‌تر مانند نانوایی‌ها موانع بزرگی برای تأمین هزینه‌های خود احساس می‌کنند.
قیمت‌های بالای گاز که از آن برای گرم کردن خانه‌ها، تولید برق و مجموعه‌ای از فرآیندهای صنعتی استفاده می‌شود، در حال ثبت تورم مصرف‌کننده ۱۰ درصدی در ۱۹ کشور عضو اتحادیه اروپا است که از یورو استفاده می‌کنند. این وضع تا حدی شاخص موسوم به قدرت خرید مصرف‌کننده را کاهش داده که اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کنند رکود در پایان سال جاری و ابتدای سال آینده بر اروپا حاکم شود.
دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی با خرید گاز طبیعی مایع گران‌قیمت یا LNG که با کشتی از کشورهایی مانند ایالات متحده و قطر حمل می شود و با افزایش عرضه خط لوله از نروژ و آذربایجان، بخش زیادی از کمبود روسیه را جبران کرده‌اند.
هدف این است که از کاهش سطح ذخیره‌سازی به حدی جلوگیری شود که دولت‌ها گاز را برای شرکت‌ها سهمیه‌بندی نکنند. به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، ذخیره‌سازی گاز باید بالای 33 درصد باشد تا عرضه مطلب برای یک زمستانِ امن تضمین شود؛ در حالی که سطوح زیر این میزان در صورت بروز سرمای دیرهنگام خطر کمبود گاز را در پی دارد.
سطوح پایین ترِ گاز، همچنین پر کردن مجدد انبارها را برای اروپا در تابستان آینده دشوارتر می کند، در حالی که ذخایرِ بیشتر، به کاهش قیمت ها کمک می کند.
رهبران اروپایی می گویند کاهش گاز روسیه باج گیری انرژی است که هدف آن تحت فشار قرار دادن دولت ها به دلیل حمایت آنها از اوکراین و تحریم ها علیه مسکو است.
این در حالی است که تقاضا برای گاز مایع باعث افزایش قیمت ها و کاهش عرضه شده است تا جایی که کشورهای فقیرتر در آسیا توانایی خرید آن را ندارند. بنگلادش با قطعی برق گسترده مواجه است، در حالی که پاکستان با خاموشی های ناگهانی مواجه شده و ساعات کاری را برای مغازه ها و کارخانه ها کاهش داده است تا در مصرف برق صرفه جویی شود.
آژانس در این خصوص افزود: رقابت بین‌منطقه‌ای در خرید LNG ممکن است تنش بیشتری ایجاد کند، زیرا نیازهای اضافی اروپا فشار بیشتری را بر سایر خریداران به خصوص در آسیا وارد می کند و برعکس، دوره های سرما در شمال شرق آسیا می تواند دسترسی اروپا به LNG را محدود کند.
بحران گاز در اروپا همچنین کشورهای آسیایی را از تعداد محدود پایانه های شناورمحور محروم کرده است که انتظار می رفت نقش عمده ای در واردات LNG در جنوب شرقی آسیا ایفا کنند. اروپا دسترسی به 12 فروند از این کشتی ها را برای خود تضمین کرده و دسترسی به 9 فروند دیگر را نیز برنامه ریزی کرده است.

مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها