العالم - زلال قرآن
با توجه به دو نکته زیر:
نکته اول: تسلیم بودن مخلوقات در مقابل خداوند تبارک و تعالی در دو قالب صورت می پذیرد،
یکی بصورت تسلیم تکوینی یا فطری که تمام مخلوقات عالم (از جمله انسان) را شامل می گردد، که در آن همگی آنها بطور ذاتی تسلیم و مطیع وفرمانبرداربی چون و چرای حضرت حق سبحانه و تعالی هستند.
و دیگری بصورت تسلیم تشریعی که مخصوص موجودات مختاراز جمله نوع انسان است که در آن، این موجودات باید با پذیرش اختیاری دین الهی و اجرای دقیق و تام و تمام فرامین خداوند عزّوجل و رسول الله (ص) و عمل به احکام دین (اسلام)، خود را تسلیم امر خدا نمایند.
نکته دوم: اگر انسان مختار در راستای حکم فطرت خویش که ذاتاً مستعد تسلیم امر الهی است، از سر اختیار و اراده، در تشریع نیز تسلیم فرمان خداوند سبحان شود و با رعایت تقوای الهی مجری اوامر و نواهی او باشد و با انجام اعمال صالحه (مطابق احکام شرع مقدس)، اطاعت تکوینیه را تقویت کند، به درستی دربستر صحیح کمال قرار می گیرد و راه آن را بسرعت طی می کند و با قرار گرفتن در جوار رحمت بی انتهای خداوند، وارد دارالسلام و بهشت رضوان الهی می گردد ان شاءَالله.