همدستی جامعه بین المللی با ائتلاف متجاوز

همدستی جامعه بین المللی با ائتلاف متجاوز
سه شنبه 12 مهر 1401 - 22:58

تلاش‌های بین‌المللی برای تمدید آتش‌بس در یمن پس از عدم اجرای کامل مفاد آن از سوی متجاوزان سعودی و اماراتی با شکست مواجه شد.

العالم - كشكول

هانس گروندبرگ، فرستاده سازمان ملل متحد، با ابراز تأسف از عدم دستیابی به توافقی برای تمدید آتش بس، تنها از طرفین خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و از هر گونه اقدام تحریک آمیز و خشونت آمیز خودداری کنند بدون اینکه ائتلاف را مسئول ناکامی مذاکرات تمدید آتش بداند.

محمد عبدالسلام رئیس هیئت مذاکره کننده ملی یمن با تاکید بر اینکه کشورهای ائتلاف متجاوز مسئولیت ناکامی آتش بس و تشدید مشکلات انسانی مردم یمن را بر عهده دارند، بر موضع شناخته شده کشورش در قبال ضرورت پرداخت حقوق همه کارکنان و مستمری بگیران، پایان دادن به محدودیت‌های خودسرانه در بنادر الحدیده و فرودگاه صنعا و توقف تخلفاتی که حتی با آتش‌بس در ۶ ماه گذشته ادامه داشت تاکید کرد.

حسین العزی معاون وزیر امور خارجه یمن نیز تاکید کرد صلح پایدار در گرو توقف جنگ ، پایان کامل محاصره و اشغال، بازسازی خرابی های جنگ و احترام دائمی به حاکمیت و استقلال یمن است که مستلزم اقدام موثر و مثبت برای توقف این تجاوز، حفاظت از غیرنظامیان و تشکیل کمیته های بین المللی است.

سازمان حقوق زنان و کودک "انتصاف"، در جدیدترین آمار ، قربانیان تجاوز سعودی - آمریکایی به یمن را 13 هزار و 384 شهید و مجروح و شمار شهدای زن و کودک طی 2 هزار و 700 روز تجاوز به یمن، را 6 هزار و 289 نفر ،شامل 2433 زن و 3856 کودک تعداد مجروحان زن و کودک را 7095 نفر شامل 2858 زن و 4237 کودک اعلام کرد.

البته رهبران صنعا در برابر لجبازی کشورهای ائتلاف متجاوز بیکار نمانده، بلکه متعهد شده اند که با اشاره به گزینه نظامی، نخست با هشداری های بی وقفه به شرکت های نفتی شاغل در کشورهای ائتلاف یا مناطق یمنی تحت کنترل خود، حقوق خود را بازپس می گیرند.

مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن، نیز از شرکت ها و نهادهای دست اندر کار در غارت ثروت های یمن خواست از غروب روز یکشنبه 2 اکتبر دست از غارت بردارند در غیر این صورت مسئولیت کامل عواقب را بر عهده بگیرند.

بدون شک ائتلاف متجاوز سعودی و اماراتی چاره‌ای جز هدف قرار دادن معیشت مردم یمن ندارد، صنعا نیز در تهدید خود جدی است و از آمادگی نیروهای مسلح برای هرگونه تغییرات شرکت هایی سخن گفته که ثروت یمن را غارت می کنند.

همدستی سازمان ملل و آمریکا با ائتلاف متجاوز، آتش بس را بی معنا کرده اما حزب ملی یمن تمدید اول و دوم را پذیرفت به این امید که کشورهای متجاوز و مزدورانش با وجود تأخیر،کمی احساس مسئولیت کنند.

اما صنعا همچنان اصرار دارد از همه فرصتها برای خدمت به منافع مردم و حقوق انسانی و قانونی شهروندان بهره ببرد.

بنابراین جامعه جهانی و آمریکا باید به جای سرزنش صنعا بدانند که ائتلاف متجاوز، دلیل شکست آتش بس است زیرا در رسیدگی به مسائل انسانی و پایان دادن به تجاوزات وحشیانه ای که علیه مردم یمن انجام می دهد، کوتاهی کرده است محافل بین‌المللی باید پیش از اینکه وضعیت یمن به مرحله‌ای خطرناکتری ، برای تمدید آتش‌بس تلاش کنند.

پربیننده ترین خبرها