ضربه دردناک اوپک پلاس به غرب با کاهش تولید دو میلیون بشکه در روز

ضربه دردناک اوپک پلاس به غرب با کاهش تولید دو میلیون بشکه در روز
پنج‌شنبه 14 مهر 1401 - 15:04

تصمیم اوپک پلاس به کاهش تولید نفت باعث افزایش قیمت نفت خام و در نتیجه تشدید تورم در بسیاری از کشورهای اروپایی خواهد شد.

العالم - تحلیل روز

گروه اوپک پلاس با تصمیم روز چهارشنبه خود در وین برای کاهش تولید دو میلیون بشکه نفت در روز در ماه نوامبر، ضربه دردناکی به آمریکا و اتحادیه اروپا وارد آورد تا آنجا که آمریکا این گروه را به طرفداری از روسیه متهم کرد. کاخ سفید تصمیم اوپک پلاس را بسیار ناامید کننده دانست. این میزان کاهش، بیشترین کاهش از زمان شیوع ویروس کرونا در سال 2020 است.

این تصمیم همچنین جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را مجبور کرد به وزارت انرژی دستور دهد تا ماه آینده ده میلیون بشکه نفت بیشتر از ذخیره استراتژیک این کشور وارد بازار کند.

کاخ سفید در بیانیه ای در این باره تصمیم اوپک پلاس را کوته بینانه دانست و اعلام کرد این تصمیم در سایه جنگ روسیه ضد اوکراین و در حالی که اقتصاد جهان تحت تاثیر منفی این جنگ قرار دارد، به کشورهایی که با قیمت بالای نفت مواجهند، بیش از پیش زیان می رساند.

این در حالی است که پس از اعلام تصمیم اوپک پلاس، قیمت نفت خام در بازارهای جهانی افزایش یافت و قیمت نفت خام برنت که شاخص قیمت گذاری است، به 93 دلار در هر بشکه رسید.

در همین حال الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه تصمیم اوپک پلاس را بی سابقه و آن را معلول نیاز بازار به توازن قیمت ها دانست.

نواک در همین حال درمورد پیشنهاد اتحادیه اروپا در چارچوب تحریم های جدید ادعایی ضد مسکو، برای تعیین سقف قیمت برای نفت کشورش هشدار داد و آن را به زیان بازارهای جهانی دانست.

این مسئول روسی تهدید کرد اگر نیروهای غربی این پیشنهاد را عملی کنند، کشورش ممکن است تولید نفت را کاهش دهد.

وی همچنین تاکید کرد شرکت های روسی در این صورت به کشورهایی که چنین سقفی را معیار قرار دهند، نفت نخواهند فروخت.

تحلیلگران معتقدند تصمیم اوپک پلاس به کاهش تولید نفت باعث افزایش قیمت نفت خام خواهد شد و در نتیجه تورم در بسیاری از کشورهای اروپایی باز هم رکورد خواهد شکست.

این در حالی است که درصورت نبود افق روشن در اقتصاد جهانی به ویژه با توجه به آنچه در چین اتفاق می افتد و نیز احتمال رکود در اروپا و آمریکا، انتظار می رود اوپک پلاس در آینده گام های دیگری بردارد.

قیمت نفت سه ماه قبل 120 دلار بود اما به سبب نگرانی ها از رکود اقتصاد جهانی و بالا رفتن نرخ سود بانکی در آمریکا و نیز بالا رفتن قیمت دلار، به حدود 90 دلار سقوط کرد.

گفتنی است که بازار انرژی پس از حمله روسیه به اوکراین و به ویژه پس از تصمیم اخیر مسکو به الحاق چهار استان اوکراین به خاک روسیه، صحنه جنگ بین این کشور از یک طرف و آمریکا و کشورهای اروپایی از طرف دیگر است زیرا غرب از دلار و سازمان های مالی مانند سوئیفت به عنوان سلاحی ضد روسیه استفاده می کند. روسیه نیز در مقابل صادرات گاز را به بسیاری از کشورهای اروپایی قطع کرده است، کشورهایی که ممکن است با سردترین زمستان از زمان جنگ جهانی دوم مواجه شوند.

هم زمان با جنگ تحریم ها و انرژی بین روسیه و غرب، غربی ها به ارسال انواع سلاح به اوکراین ادامه می دهند و این در حالی است که روسیه به استفاده از بمب اتمی برای حمایت از امنیت خاک خود تهدید کرده است.

این در حالی است که کشورهای اروپایی به جای بررسی راه های دیپلماتیک برای حل بحران با روسیه به دنباله روی محض از سیاست های آمریکا روی آورده اند بدون آنکه به زیان های آن بیاندیشند.

پربیننده ترین خبرها