بهره‌برداری انتخاباتی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از تحولات کرانه باختری

بهره‌برداری انتخاباتی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از تحولات کرانه باختری
پنج‌شنبه 14 مهر 1401 - 21:06

کارشناسان معتقدند گانتس از زمانی که وارد دولت شد، یک هدف را مد نظر قرار داد و آن تلاش برای قانع کردن ساکنان سرزمین های اشغالی که می تواند در رأس دولت صهیونیستی قرار گیرد.

العالم _ سرزمین های اشغالی

به نظر می رسد بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بیشترین بهره را از ائتلافی در اسرائیل برده است که به تشکیل دولتی منجر شد که نخست نفتالی بنت در رأس آن قرار گرفت و سپس یائیر لاپید.

گانتس از زمانی که وارد دولت شد، یک هدف را مد نظر قرار داد و آن این بود که وزیر جنگی شود که در سیاست نفوذ دارد تا اسرائیلی ها را قانع کند که وی فقط در کسوت نظامی موفق نیست بلکه حتی در کسوت غیرنظامی هم می تواند بیش از میدان نظامی موفقیت کسب کند.

با نگاهی گذرا به یک سال و نیم گذشته که بنی گانتس در منصب وزیر جنگ قرار گرفته است، مشاهده می کنیم که او بیش از هر مقام اسرائیلی با مقامات فلسطینی دیدار کرده و بیش از همه به آنها ضربه زده است.

در حالی که گانتس از ضرورت رسیدن به راه حلی با فلسطینیان سخن می گوید، فلسطینیان از او جز کشتار، تهاجم، سیل بازداشت ها و اخراج ها ندیده اند و در همین حال شمار شهدای فلسطینی ساکن کرانه باختری در دوره وزارت او بیش از همه وزیران پیشین جنگ رژیم صهیونیستی در یک دهه گذشته بوده است.

گانتس تلاش می کند از طریق شدت عمل بی حد و حصر در برابر فلسطینیان و تحمیل تدابیر امنیتی بیشتر ضد آنان، اسحاق رابین جدید باشد.

وی در همین حال راه هایی را برای ارتباط با فلسطینیان باز می گذارد تا با آنان به تفاهم هایی برسد که از نظر وی زیانی برای امنیت اسرائیل ندارد.

وی در همین حال فتیله انفجاری را که همگان و در رأس همه آنها دستگاه امنیتی اسرائیل، شاباک درباره آن در کرانه باختری هشدار می دهند، عقب می کشد، شاباک بارها هشدار داده است که اوضاع در کرانه باختری خطرناک و در آستانه انفجار است.

از عملکرد بنی گانتس این چنین می فهمیم که وی به خوبی می داند که باید دو گروه را راضی نگهدارد؛ یکی راستگرایان افراطی شهرک نشین که معتقدند ارتباط با فلسطینیان باید تهاجمی باشد زیرا به هیچ وجه نمی توان با آنان به توافقی دست یافت.

عملکرد گانتس در ماه های گذشته این گروه را راضی کرده است به گونه ای که معتقدند وی می تواند خواسته های آنان را برآورده سازد و مجوز ساخت شهرک های بیشتری را در کرانه باختری و قدس اشغالی صادر کند و حملات بیشتری را ضد فلسطینیان به بهانه مقابله با تروریسم ترتیب دهد.

در مقابل عده ای از اسرائیلی ها هستند که هرچند معتقدتند که رسیدن به راه حلی برای عملیات صلح با فلسینیان در آینده نزدیک امکان پذیر نیست اما خواهان آن هستند که این عملیات ادامه یابد و این همان کاری است که گانتس انجام می دهد تا از طریق سیاست چماق و هویج فلسطینیان را مهار کند، سیاستی که این گروه از اسرائیلی ها معتقدند مانع انتفاضه سوم فلسطینیان می شود.

احزاب اسرائیلی در بیشتر مواقع سیاست خود را روی کاغذ ارائه می دهند اما گانتس در پی این است که برنامه خود را از طریق وزارت جنگ در عمل ارائه دهد.

انتخابات نزدیک است و گانتس می تواند محور ائتلاف هم با نتانیاهو و راست افراطی و هم با لاپید باشد در حالی که هیچ یک از آنان قادر به چنین کاری نیستند.

پربیننده ترین خبرها