رصد زیردریایی‌های یونان با میکروفون‌های زیر آبی توسط ترکیه

رصد زیردریایی‌های یونان با میکروفون‌های زیر آبی توسط ترکیه
جمعه 15 مهر 1401 - 10:44

رسانه‌های یونانی مدعی شدند که ترکیه قصد دارد تحرکات زیردریایی‌های یونان در دریای اژه و مدیترانه را با میکروفون‌های زیردریایی رصد کند.

العالم - ترکیه - اروپا

رسانه‌های یونانی روز جمعه مدعی شدند که ترکیه قصد دارد تحرکات زیردریایی‌های یونان در دریای اژه را با میکروفون‌های زیرآبی رصد کند.

بنابر ادعای روزنامه «گریک ریپورتر» ترکیه قصد دارد میکروفون‌های زیرآبی را برای رصد حرکت زیردریایی‌های یونانی در دریای اژه و شرق مدیترانه نصب کند. این میکروفون‌ها در قالب سیستم «سونوبویو» توسط پهپادهای ترکیه به دریا انداخته می‌شوند. هدف این میکروفون‌ها شناسایی زیردریایی های یونانی است

دستگاه «سونوبویو» از هوا به دریا انداخته می‌شود و در زمینه جنگ ضد زیردریایی یا تحقیقات آکوستیک زیر آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدت زمان کارکرد این دستگاه بین ۶ تا ۸ ساعت است. این سیستم امواج رادیویی که در آب شنیده می‌شود را به سطح می‌فرستد و همزمان تجزیه و تحلیل صوتی را انجام می‌دهد.

«عمر ییلدیز» از مقام‌های حوزه دفاعی ترکیه گفته که پهپادهای ترکیه اکنون دارای قابلیت هایی برای پرتاب و گوش دادن به سیستم سونوبو هستند.

یلدیز گفت: «میکروفون‌هایی که در آب می گذاریم آنچه را که می‌شنوند تجزیه و تحلیل می‌کنند. در نتیجه این تحلیل‌ها اطلاعاتی مانند وجود یا نبودن زیردریایی و موقعیت آن به دست می‌آید.»

یونان و ترکیه در زمینه نظامی به شدت با هم رقابت دارند و یکدیگر را به نقض حریم دریایی و هوایی خود متهم می‌کنند. ارتش یونان به شدت در حال توسعه و تقویت خود است و حتی سفارش خرید جنگنده‌های «اف-۳۵» را هم به آمریکا داده و در صورت دریافت آن‌ها ناوگان نیروی هوایی ترکیه به شدت از رقیب همیشگی‌ خود عقب می‌افتد. یونان به تازگی ۲۴ فروند جنگنده «رافال» ساخت فرانسه، ۶ فروند جدید و ۱۸ فروند دست دوم و همچنین سه فروند ناوچه فرانسوی سفارش داده است

دو کشور همچنین در زمینه انرژی و موضوع پناهجویان با هم اختلاف دارند. ترکیه در ماه‌های اخیر انتقادات خود را از استقرار نیروهای یونان در جزایری در شرق دریای اژه، افزایش داده است. این جزایر طبق «معاهده ۱۹۲۳ لوزان» و«معاهده ۱۹۴۷ پاریس» باید غیرنظامی شوند.

چندی قبل وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که رادارهای سامانه دفاع هوایی «اس-۳۰۰» یونان بر جنگنده‌های ترکیه حین پرواز بر فراز دریای اژه قفل کردند.

وزیر دفاع یونان به تازگی گفت که یونان حق دارد هرگونه تدابیر دفاعی را برای حفاظت از شرقی ترین جزایر خود اتخاذ کند.

«نیکولاوس پاناگیوتوپولوس» وزیر دفاع یونان در سخنانی پس از رژه نظامی «روز استقلال قبرس» گفت که رفتار بی‌ثبات ‌کننده ترکیه امنیت در منطقه مدیترانه شرقی را تضعیف می‌کند. پاناگیوتوپولوس درخواست‌های ترکیه برای غیرنظامی کردن جزایر یونان را رد کرد و گفت، انگار ما حق نداریم اقدامات دفاعی برابر آنها انجام دهیم

فارس

پربیننده ترین خبرها