سفر هیأت بلندپایه بغداد به اربیل برای تسریع روند انتخاب رئیس‌جمهور عراق

سفر هیأت بلندپایه بغداد به اربیل برای تسریع روند انتخاب رئیس‌جمهور عراق
دوشنبه 18 مهر 1401 - 14:05

رسانه‌های عراقی از سفر یک هیأت بلندپایه بغداد شامل رئیس پارلمان، رئیس سازمان الحشد الشعبی و نامزد نخست‌وزیری عراق به اربیل برای تسریع روند انتخاب رئیس‌جمهور این کشور خبر دادند.

العالم - عراق

رسانه‌های عراقی از سفر امروز (دوشنبه، ۱۰ اکتبر)، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان این کشور به منطقه کردستان خبر دادند.

پایگاه خبری «شفق نیوز»، نوشت، الحلبوسی در رأس یک هیأت پارلمانی، لحظاتی پیش وارد اربیل شد.

از سوی دیگر، «ریبین سلام» عضو حزب دمکرات کردستان عراق نیز امروز در گفت‌وگو با المعلومه از سفر یک هیأت سیاسی عالی‌رتبه بغداد به اربیل خبر داد و تصریح کرد: یک هیأت سیاسی متشکل از محمد الحلبوسی، «محمد شیاع السودانی» نامزد نخست‌وزیری و «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی، طی ساعات آتی به اربیل سفر خواهد کرد.

به گفته سلام، این هیأت با «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق و «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان دیدار و درباره نهایی کردن زمان برگزاری نشست پارلمان به منظور انتخاب رئیس‌جمهور رایزنی خواهد کرد.
این عضو حزب بارزانی گفت: هیأت مذکور برای ایجاد همگرایی و نزدیکی میان دو حزب حاکم در کردستان عراق، تلاش خواهد کرد و به آن‌ها مهلت می‌دهد تا نامزد خود را برای ریاست جمهوری تعیین کنند تا سایر مراحل تشکیل دولت جدید عراق طی شود.

این در حالی است که تا به این لحظه دو حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی نتوانسته‌اند بر روی گزینه ریاست‌جمهوری توافق کنند.

چند روز پیش، «عباس العامری» عضو ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعیان عراق گفت که پس از نشست اخیر احزاب سیاسی،چارچوب هماهنگی شیعیان به کُردها ۱۰ روز مهلت داد تا درباره یک نامزد برای پست ریاست جمهوری به توافق برسند.

وی افزود که دو حزب اصلی کُردها یا باید بر سر یک نامزد توافق کنند یا هر یک به طور جداگانه نامزدهای خود را به پارلمان معرفی کنند تا درباره آن‌ها رای‌گیری شود. در هر دو حالت پس از تعیین رئیس جمهور، نامزد چارچوب هماهنگی مسؤولیت تشکیل کابینه آتی را بر عهده خواهد گرفت.

«جواد الغزالی» نماینده ائتلاف دوله القانون چندی پیش گفته بود: «فرایند سیاسی در مسیر درستی پیش می‌رود و انتظار می‌رود که کُردها بر سر نامزد ریاست‌جمهوری به توافق برسند تا پرونده تشکیل کابینه جدید حل شود..طی چند روز آینده و قبل از موعد تظاهرات جدید، بر سر برگزاری نشست جدید پارلمان برای انتخاب رئیس‌‌جمهور و تکمیل پروسه سیاسی کشور توافق می‌شود».

وی افزود: «مشکلی که به مانند یک مانع در مقابل تشکیل دولت جدید قرار دارد، عدم توافق کُردها بر سر نامزد ریاست‌جمهوری است. انتظار می‌رود که توافق میان کُردها درباره رئیس کاخ ریاست‌جمهوری السلام، تا پیش از برگزاری نشست چند روز آینده پارلمان، علنی نشود».

شرایط سیاسی عراق از اکتبر سال گذشته میلادی و پس از برگزاری انتخابات پارلمانی متشنج شده و با گذشته یک سال هنوز نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور جدید انتخاب نشده است. نشست پارلمان عراق، 28 سپتامبر گذشته، پس از گذشت دو ماه وقفه به دلیل اعتراضات حامیان جریان صدر، برگزار شد و محمد الحلبوسی در جایگاه خود ابقاء شد و نائب رئیس او انتخاب شد. هرچند که این امر در فضایی پراز تنش و شلیک دست‌کم چهار راکت کاتیوشا به سوی ساختمان پارلمان محقق شد. اما با تدابیر امنیتی شدید، سرانجام معترضان، میدان التحریر بغداد را تخلیه کردند و به خانه‌های خود بازگشتند.

«محمود الحیانی» از رهبران عضو چارچوب هماهنگی از ائتلاف الفتح، یک روز پس از برگزاری موفق نشست پارلمان اعلام کرد که بحران سیاسی کشور رو به پایان است و یک هیأت سه‌جانبه از سوی حزب دموکرات کردستان، ائتلاف السیاده و چارچوب هماهنگی به زودی به الحنانه می‌رود.

وی افزود: چارچوب هماهنگی همچنان به حضور جریان صدر در تشکیل دولت جدید یا دست‌کم سیر قانونی انتخاب نخست‌وزیر با موافقت سید مقتدی الصدر، رهبر جریان صدر پایبند است.

الحیانی افزود: بحران خفه‌کننده ای که روند سیاسی کشور نزدیک به یک سال شاهد آن بود رو به پایان است. زیرا رهبر جریان صدر با تشکیل دولتی که به شهروندان خدمات ارائه می‌کند و با توافق همه نیروهای سیاسی تشکیل شود، مخالفت نخواهد کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها