زلال قرآن (1489):

آیا انسان قادر است حق عبادت خداوند را ادا نماید ؟

آیا انسان قادر است حق عبادت خداوند را ادا نماید ؟
دوشنبه 18 مهر 1401 - 21:52

العالم - زلال قرآن

اگرچه به هدایت آیه 67 سوره مبارکه زمر:
« وَمَا قَدَرُوا اللَّـهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَالْأَرْضُ جَمِيعًا قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَالسَّمَاوَاتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ»
ترجمه: و (آنان که غیر خدا را طلبیدند) خدا را چنان که شاید به عظمت نشناختند، و اوست که روز قیامت زمین در قبضه قدرت او و آسمانها در پیچیده به دست سلطنت اوست. آن ذات پاک یکتا منزّه و متعالی از شرک مشرکان (بلکه از فکر موحدان) است).
انسانهای معمولی با فکر محدود خود قدرت درک عظمت مقام و کبریائی وصف ناپذیر خداوند علیّ کبیر را ندارند، ولی موءمنین مخلص موظف اند با تاءسی به پیامبر عظیم الشّاءن اسلام که در اعلی مرتبه علم و درک و فهم و معرفت به خداوند سبحان بود، بکوشند مجری فرمان خداوند عزّوجل در آیات زیر:
1– بخش آخرآیه 36 سوره مبارکه رعد:
«... قُلْ إِنَّمَا أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّـهَ وَلَا أُشْرِكَ بِهِ إِلَيْهِ أَدْعُو وَإِلَيْهِ مَآبِ»
ترجمه: (... بگو: من مأمورم که خدای یکتا را پرستم و هرگز به او شرک نیاورم، به سوی او دعوت می ‌کنم و بازگشت من به سوی اوست).
2– آیات 11 و12 سوره مبارکه زمر:
« قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّـهَ مُخْلِصًا لَهُ الدِّينَ .وَأُمِرْتُ لِأَنْ أَكُونَ أَوَّلَ الْمُسْلِمِين»
ترجمه: (بگو که من خود مأمورم که تنها خدا را پرستش کنم و دین را برای او خالص گردانم (و هرگز شرک نیاورم). و باز مأمورم که در اسلام و در تسلیم امر خدا مقام اوّلیّت را دارا باشم).
باشند و با تمام وجود، خود را تسلیم اوامر خداوند نمایند و با رعایت دقیق حدود و تقوای الهی تلاش کنند تمام نیّات و گفتار و اعمال خویش را بر دستورات خداوند سبحان و احکام دین او منطبق نمایند.
البته بهترین حالت برای ادای حقِ عبادت خداوند تبارک و تعالی این است که انسان سعی کند با درک درست و همه جانبه مقام عظمت و کبریائی خداوند علیّ عظیم، خود را در زیر چتر ولایت او قراردهد و با احساس حضور در محضر کبریائیش به عبادت خالصانه و عبودیت صادقانه و خاشعانه او بپردازد، تا مورد لطف الهی قرار گیرد و به فضل و عنایت او به ادای حق عبادت توفیق یابد ان شاءَالله.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها