سناریوهای انتخاب روسای جمهوری و دولت عراق تا جلسه فردا

سناریوهای انتخاب روسای جمهوری و دولت عراق تا جلسه فردا
چهارشنبه 20 مهر 1401 - 22:06

مجلس نمایندگان عراق فردا پنجشنبه جلسه مهمی برای انتخاب رئیس جمهوری و سپس نخست وزیر برگزار می کند.

العالم - عراق

سوران جمال طاهر، سخنگوی اتحادیه میهنی، بر حمایت این اتحادیه از نامزدی برهم صالح برای دومین دوره ریاست جمهوری تاکید کرد. طاهر صحت گزارش ها مبنی بر اینکه عبداللطیف رشید، وزیر پیشین منابع آب، یک کاندیدای مورد اجماع بین اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان را برای ریاست جمهوری انتخاب کرده است را تکذیب کرد.

یک منبع آگاه کرد زبان از موافقت اتحادیه برای انصراف از نامزدی برهم صالح و عبداللطیف رشید برای ریاست جمهوری صحبت کرده و اعلام کرده بود که اتحادیه ملی پس از اطلاع از عدم شانس صالح برای پیروزی در دور دوم، تصمیم گرفت از نامزدی وی برای انتخابات ریاست جمهوری صرف نظر کند.

در همین زمینه، نوید بهروز مدیر دفتر شبکه العالم در بغداد، گفت: گزارش های ضد و نقیضی از خانه کردها درباره نامزد ریاست جمهوری به دست رسید؛ اما امروز بعدازظهر اخباری مبنی بر توافق مجلس کردها در مورد عقب نشینی حزب دموکرات کردستان از حمایت ریبر احمد نامزد پیشنهادی خودبه گوش رسید البته مشروط بر اینکه اتحادیه ملی از نامزدی برهم صالح برای ریاست جمهوری کنار بکشد.

وی تأکید کرد که در خانه کردها همچنان اختلاف حاکم است و این حقیقت برگزاری جلسه فردا را پیچیده می کند.

با استقبال ائتلاف دولت قانون از کناره گیری دموکرات ها از نامزد خود، ریبر احمد، در حال حاضر توجه عبداللطیف رشید به آقای برهم صالح معطوف شده است، اما با توجه به ماهیت رابطه بین چارچوب هماهنگی و اتحادیه میهنی کردستان در یک سال گذشته و نیز نزدیک شدن و ائتلاف بین دو بلوک بزرگ در پارلمان عراق، اگر دو حزب کردی با دو نامزد مختلف در جلسه حضور یابند، چارچوب هماهنگی و ائتلاف دولتی احتمالاً به نامزد اتحادیه میهنی رأی خواهد داد؛ خواه آقای برهم صالح باشد، خواه عبداللطیف رشید.

بهروز ادامه داد: اطلاعات بدست آمده حاکی از این است که اگر فردا رئیس‌جمهور انتخاب شود، در همان جلسه کاندیدای نخست‌وزیری نیز تعیین خواهد شد و پرواضح است که محمد شیاع السودانی خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها