ناتو روسیه را به «پاسخ عملی» در واکنش به حمله هسته‌ای تهدید کرد

ناتو روسیه را به «پاسخ عملی» در واکنش به حمله هسته‌ای تهدید کرد
پنج‌شنبه 21 مهر 1401 - 11:17

یک مقام ائتلاف ناتو با لحنی تهدید‌آمیز گفت، حمله هسته‌ای احتمالی از سوی روسیه روند جنگ در اوکراین را تغییر داده و باعث «پاسخ عملی» ناتو می‌شود.

العالم - اروپا

خبرگزاری «رویترز» نوشت، یک مقام ارشد ائتلاف ناتو که نامش را فاش نکرد روز چهارشنبه یک روز قبل از برگزاری نشست «گروه برنامه‌ریزی هسته‌ای» ناتو در روز پنجشنبه، ادعا کرد، هر گونه استفاده مسکو از سلاح‌های هسته‌ای «عواقبی بی‌سابقه» برای روسیه در پی خواهد داشت.

این مقام که نامش در گزارش رویترز فاش نشده گفت، یک حمله هسته‌ای از سوی مسکو «به طور تقریبا مسلم موجب یک پاسخ عملی از جانب بسیاری از متحدان (اوکراین) و به صورت بالقوه از جانب خود ائتلاف ناتو خواهد شد».

او در ادامه این لحن تهدیدآمیز خود اضافه کرد، همچنان به نظر می‌رسد مسکو دارد از تهدیدات هسته‌ای عمدتا برای بازداشتن ناتو و کشورهای دیگر از ورود مستقیم به جنگش در اوکراین استفاده می‌کند.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود مدعی است، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به دفاع از مناطق اخیرا الحاق شده به خاک روسیه در شرق اوکراین با تسلیحات هسته‌ای تهدید کرده و به نوشته این خبرگزاری این مناطق به طور کامل تحت کنترل روسیه نیست.

«لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا هم روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در مقر ائتلاف ناتو با لحن تهدیدآمیز مشابهی گفت، واشنگتن نشانه‌ها در خصوص تغییر نگران‌کننده در وضعیت هسته‌ای روسیه که خبر از موافقت پوتین با یک حمله هسته‌ای بدهند را رصد می‌کند.

ائتلاف ناتو اعلام کرده قصد دارد رزمایش تحریک‌آمیز خود برای تمرین آمادگی برای اجرای یک حمله هسته‌ای را تحت عنوان رزمایش «ظهر پایدار» طی هفته‌ آینده اجرا کند.

کشورهای غربی از زمان شروع عملیات ویژه ارتش روسیه در اوکراین در ماه فوریه که در واکنش به نادیده گرفته شدن منافع امنیتی مسکو توسط ناتو و ادامه سیاست تحریک آمیز گسترش این ائتلاف نظامی به اجرا در آمد، به ارائه انواع کمک‌ها به اوکراین با هدف مقابله با روسیه پرداختند. با این حال در هفته‌های گذشته این کشورها مدعی شده بودند عملیات ویژه ارتش روسیه در اوکراین در مسیر شکست قرار گرفته است. غربی‌ها با وجود این ادعا، در پی حملات موشکی و پهپادی گسترده روسیه در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به مواضع متعدد در پایتخت و چند شهر جنوب و غرب اوکراین، باز طبق روال همیشگی خود، بر طبل تشدید خصومت علیه روسیه با سیاست کهنه شده تشدید تحریم‌ها علیه مسکو و افزایش حمایت‌ها از اوکراین کوبیدند.

فارس

پربیننده ترین خبرها