تحول شتابان نظام جهانی بسوی "جهان چند قطبی"

تحول شتابان نظام جهانی بسوی
پنج‌شنبه 21 مهر 1401 - 22:00

سخنرانی روسای جمهور ایران و روسیه در کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (SICA)، بیان کننده یک واقعیت است  و آن اینکه  جهان شاهد ظهور یک نظام چند قطبی جدید است که آسیا نقش اصلی در آن را ایفا خواهد کرد.

العالم - كشكول

رئیس‌جمهور ایران صبح پنجشنبه در سخنرانی خود در اثنای ششمین اجلاس سران سیکا به میزبانی قزاقستان تاکید کرد که ایران سیاست حفظ قدرت و تک قطبی را نمی پذیرد و پروژه آمریکا را در منطقه زیر پا گذاشته و همه طرح‌ها و سیاست‌ فشار حداکثری و تحریم ظالمانه علیه خود را خنثی کرده است.

وی با تاکید بر اینکه آسیای جدید برای مقابله با چالش های مختلف نیازمند همکاری است و کشورهایی که نظام مالی جهانی را به گروگان می گیرند، نمی توانند در شکل گیری نظام جدید شریک باشند، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران هر گونه تروریسم از جمله تروریسم اقتصادی را که به دنبال جلوگیری از پیشرفت کشورهای مستقل است، محکوم می کند و در برابر آن می ایستد.

رئیس جمهور ایران گسترش تروریسم در هر منطقه را خلاف امنیت آن منطقه و گسترش ناتو تحت هر پوششی را تهدیدی برای ثبات و امنیت دانست.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز خواستار استفاده مؤثرتر از ارزهای ملی در معاملات برای تقویت حاکمیت دولت‌ها شد، به‌ ویژه که سیاست جهانی دستخوش تغییرات جدی است و جهان چند قطبی شده است.

علاوه بر پوتین، سران کشورها و روسای هیئت های شرکت کننده در این اجلاس با سخنرانی بر ضرورت تحکیم ارزش های صلح و گفتگو در آسیا و گسترش اعتماد میان کشورهای عضوی که کویت نیز بدان ملحق شده، تاکید کردند.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز تاکید کرد فلسطین به تنهایی به توافقنامه های امضا شده با رژیم اشغالگر اسرائیل متعهد نخواهد بود، وی خواستار اعتراف و جبران جنایت های اشغالگران اسرائیلی علیه مردم فلسطین و عضویت کامل در سازمان ملل متحد شد.

مسیر ایران و روسیه سال‌ها پیش در سوریه یکی شد، زمانی که متحدان دمشق پروژه‌های آمریکا و غرب در تجزیه سوریه و طرح داعش در عراق را به هم زدند. مردم ایران با استواری خود در برابر تحریم ظالمانه چهار دهه ای آمریکای ظالم نشان دادند که ملت ها می توانند در مقابل تروریسم اقتصادی آمریکا بایستند.

از سوی دیگر، روسیه پس از مداخله نظامی در اوکراین، در تلاش است تا گزینه های غرب را در مواجهه با مسکو که در صدد بازیافتن نقش خود به عنوان یک بازیگر اصلی در جهان چند قطبی است، کاهش دهد.

روسیه هم اکنون در حال تحمیل شرایط خود بر غرب به ویژه در بحث گاز است و غرب نتوانسته جنگ اوکراین را به یک جنگ چند قطبی تبدیل کند لذا کی یف را به میدان نبرد و میدانی برای آزمایش تسلیحات خود تبدیل کرده است به طوری که ساده ترین وعده های خود به اوکراین، از جمله عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را جامه عمل نپوشانده است.

از سوی دیگر شماری از کشورها به جای تسلیم کورکورانه در برابر خواسته های آمریکا و غرب به سمت جایگاه واقعی و مناسبی که منافع آنها را تضمین کند در حرکت هستند، این کشورها باید متحد شوند زیرا غرب حریص به غارت عادت کرده و به زمستان سخت، افزایش شدید قیمت ها و تورم در بازارها عادت ندارد و آماده است هر لحظه همه معادلات را برهم بزند.

پربیننده ترین خبرها