العالم ـ زلال قرآن
امتحان های الهی اَشکال عدیده دارد، بگونه ای که می توان گفت، همه پیش آمدهای روزگار و تکالیف الهی برای امتحان انسان هاست، تا بواسطه آنها خوب از بد و سَره از ناسَره جدا شود، بطور کلی خیر و شرّ هر دو وسیله امتحان انسان ها هستند چنانکه در آیه 35 سوره مبارکه انبیاء آمده :
«... وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ»
ترجمه: (... و ما شما را [چنان که سزاوار است] به خیر و شرّ [چون؛ ثروت و تهیدستی، سلامتی و بیماری، امنیت و بلا] آزمایش می کنیم، و به سوی ما بازتان می گردانند ).
وبه شهادت آیه 7 سوره مبارکه کهف :
« إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»
ترجمه : (ما آنچه را [از جماد، نبات، حیوان، دریا و دیگر آفریدهها] روی زمین است زینتِ آن قرار دادیم تا مردم را آزمایش کنیم که کدامشان نیکوکارترند).
حتی وسائل و زینت های زندگی نیز ابزار امتحان الهی نسبت به انسان ها هستند.